タイトル

開講年度 開講学部等
2025 教育学部
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期 金3~4 演習 10.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
1021101306 英語コミュニケーション[English Communication] 英語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
SENNECK ANDREW JOHN[SENNECK ANDREW JOHN]
担当教員[ローマ字表記]
SENNECK ANDREW JOHN [SENNECK ANDREW JOHN]
特定科目区分   対象学生   対象年次 1~
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
Students will practice reading, writing, speaking and listening, using English. They will be challenged to use English in a practical and more active way while reviewing the basic structures, tenses and sounds of English. The style of instruction used in class will help students begin to learn how to correct their own English. In addition to class work, students can expect to work approximately one hour on homework every week.
授業の到達目標
世界の異なる文化を持つ人々とのコミュニケーションで英語をどのように使うかの知識と理解を高めることができる。英語母語話者と同じ発想で英語の時制を使い、英語で質問をする技術を育むことができる。
授業計画
【全体】
The class will meet once a week. The first two or three classes will be used to help students start using natural English pronunciation and intonation. Following this, students will begin to explore the tense system of English. They will use their own experiences to learn how time relates to tense in English. Then, they will use that knowledge to make questions and respond to other students' statements. Throughout this time students will constantly check their understanding of the basic structures of English. Finally, students will work on the timing of questions and responses to other students' statements and questions.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Pronunciation Students will become more aware of the realities of English pronunciation through the use of special Word Charts. 授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第2回 Pronunciation Students will have more opportunities to practice English sounds. 授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第3回 Time and tense
Students will begin exploring present and past tenses using the Verb Chart. Students will prepare 10 sentences in the tense indicated by the teacher. These sentences must be true and about themselves.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第4回 Time and tense
Students will explore the simple past and present tenses. Same as above.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第5回 Time and tense
Students will explore the present and past progressive tenses. Same as above.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第6回 Time and tense
Students will explore the past progressive and present perfect tenses. Students will prepare 10 sentences in the tense indicated by the teacher and 10 questions in the present perfect tense.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第7回 Time and tense
Students will explore the present perfect progressive tense. Students will prepare 10 sentences in the tense indicated by the teacher. These sentences must be true and about themselves.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第8回 Time and tense
Students will explore the past perfect tense. Same as above.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第9回 Time and tense
Students will explore the past perfect progressive tense. Students will write a short self-introduction which incorporates all of the tenses and structures practiced in class.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第10回 Questions Using the tenses practiced in class, students will begin constructing yes/no and information questions in each of the eight tenses. These questions will be directed to the teacher. Based on the answers to the yes/no questions asked in class, students will need to prepare 10 questions designed to get more information about the yes/no answers.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第11回 Questions Same as above. Same as above.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第12回 Questions Students will expand the activity to include questions to their classmates as well as the teacher. Students will work on anticipating answers to yes/no questions and constructing information questions.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第13回 Questions Students will begin to integrate the skills in speaking and answering questions that they have gained in a modified version of 20 questions. Students will prepare five sentences about things that are interesting facts about themselves, e.g., things they do well, things no-one knows about them, etc.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第14回 Who is lying? Students will continue to practice the timing of their questions and/or responses in a game-like activity using their homework from the previous week. Prepare portfolio for the final class.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
第15回 Who is lying? Same as above. Read English for 15 minutes every day.
授業計画に沿って予習・復習(学修時間の目安4時間以上)
(具体的な内容については授業中に指示)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: 60% B: 30% C: 10% D: --%
成績評価法
宿題・課題 30%、学期末の筆記テスト70%
教科書にかかわる情報
備考
No textbook is required for this class. All materials will be prepared and supplied by the teacher.
参考書にかかわる情報
備考
No textbook is required for this class. All materials will be prepared and supplied by the teacher.
メッセージ
Students will be expected to participate actively in each class, finish each homework assignment, and use English when interacting with their teacher and their classmates during classtime.
キーワード
English Communication, Foreign Language
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 質の高い教育をみんなに
  • ジェンダー平等を実現しよう
  • 人や国の不平等をなくそう
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(ジェンダー)ジェンダー平等を達成し、すべての女性及び女児の能力強化を行う。
(不平等)各国内及び各国間の不平等を是正する。
関連科目
履修条件
連絡先
ajsenneck@yahoo.co.jp
オフィスアワー
Monday 11-12

ページの先頭へ