タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院経済学研究科(修士課程)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期前半 水5~6 講義  
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
2031000208 Research Methodology[Research Methodology] 英語 1
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
馬田 哲次[UMADA Tetsuji]
担当教員[ローマ字表記]
馬田 哲次 [UMADA Tetsuji]
特定科目区分   対象学生   対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
To explain various research methodologies.
授業の到達目標
To understand the process and the method of research
授業計画
【全体】
1. The explanation about a paper.
2. The explanation about the process of research.
3. The explanation about the ways of research.

However, the implementation of classes and exams may change depending on the situation.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Introduction Overview of the course Reading the material on literature review (more than two hours)
第2回 Literature Review I How to make a literature review Assignment on literature review method (more than two hours)
第3回 Literature Review II How to write a literature review Assignment on literature regarding the research topic (more than two hours)
第4回 Analytical Framework Various types of Analytical framework Assignment on the analytical framework (more than two hours)
第5回 Various types of methodology Economic Model, Simple Statistics, Randomized
Field Experiments, Econometrics, Time Series
Analysis, etc.
Assignment on the methodology (more than two hours)
第6回 Various ways of collecting data Statistical Data, Interview, Questionnaire, etc. Assignment on data collection (more than two hours)
第7回 Questionnaire I The Way of making a questionnaire Assignment on questionnaire (more than two hours)
第8回 Questionnaire II Various problems of the questionnaire Assignment on the the number of data (more than two hours)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: --% D: --%
成績評価法
レポートで評価します。
教科書にかかわる情報
備考
Textbooks are not used.
参考書にかかわる情報
備考
I will introduce Reference books and papers during class as appropriate.
メッセージ
Study hard
キーワード
Literature review, Analytical framework, Data collection, Analytical method
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 質の高い教育をみんなに
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
関連科目
履修条件
連絡先
umada@yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
If you have any questions, please ask me in the class or give me email.

ページの先頭へ