タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院創成科学研究科(博士前期)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期 火5~6 講義  
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
3261320170 有機化学特論[Advanced Organic Chemistry] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
川本 拓治[KAWAMOTO Takuji]
担当教員[ローマ字表記]
川本 拓治 [KAWAMOTO Takuji]
特定科目区分   対象学生   対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
The aim of the course is to show organic reaction as a tool of constructing desired molecules. Important principles for orgabic synthesis such as stereoselection, chemoselection, orbital symmetry, and so on, are also included.
授業の到達目標
ラジカル反応を理解することができる。
分子軌道から、求電子ラジカル、求核ラジカルに分類することができる。
酸化還元電位に関して理解することができる。
反応機構研究に関して理解することができる。
授業計画
【全体】
授業外予習を最低4時間実施する。
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Carbon-carbon bond forming reactions-using carbanion chemistry malonic acid synthesis, Knoevenagel reaction, Mannich reaction, Wittig reaction, Aldol reactions; 6-membered transition state, etc. Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第2回 Carbon-carbon bond forming reactions-using organometallic chemistry (1) Organimetallic compounds with Li, Mg, Al, Zn, Cu, B, Si, Sn, etc. Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第3回 Carbon-carbon bond forming reactions-using organometallic chemistry (2) Transition metal catalyst; Pd, Rh Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第4回 Carbon-carbon bond forming reactions-pericyclic reactions/ring enclosure Diels-Alder reaction, 1,3-dipolar cycloaddition, Claisen rearrangement , Baldwin rule, radical cyclization, RCM reaction, Unit coupling; strategy and methods Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第5回 Oxidation and reduction Oxidation of alcohols, alkenes, asymmetric oxidation, Felkin-Anh model, reduction of carbonyl compounds, hydrogennation, etc. Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第6回 Protective Groups silyl ethers, carbamates, acetals, etc. Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第7回 What are free radicals? Aspects of free radicals, Types of free radicals, etc Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第8回 Functional group conversion radical coupling reaction, radical reduction, etc Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第9回 Intramolecular radical cyclization cyclization reaction, etc Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第10回 Intermolecular radical addition reactions radical addition reaction, etc Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hours; 4 hours or more)
第11回 Alkylation of aromatics oxidative alkylation reactions, etc Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第12回 Intermolecular hydrogen-atom abstraction hydrogen-atom abstraction by oxygen-centered radicals, etc Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第13回 Recent reports for radical reactions recent reports for radical reactions Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第14回 Living radical polymerization I Living radical polymerization I Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第15回 Living radical polymerization II Living radical polymerization II Writing an essay a recent communication paper related to the reactions learned in the lecture hours. (expected study hour; 4 hours or more)
第16回 exam exam submit a research proposal and an interview on it (expected study hour; 4 hours or more)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: --% D: --%
成績評価法
期末テスト 80%
レポート・小テスト 20%
教科書にかかわる情報
教科書 書名 リビングラジカル重合ガイドブック : 材料設計のための反応制御 ISBN 9784065369555
著者名 松本章一著 出版社 講談社 出版年 2024
教科書 書名 有機ラジカル反応の基礎 : その理解と考え方 ISBN 9784621310700
著者名 柳日馨, 川本拓治著 出版社 丸善出版 出版年 2025
教科書 書名 有機合成のためのフリーラジカル反応 : 基礎から精密有機合成への応用まで ISBN 9784621089026
著者名 東郷秀雄著 出版社 丸善出版 出版年 2015
備考
参考書にかかわる情報
参考書 書名 Classics in Organic Synthesis ISBN 3527292845
著者名 K. C. Nicolaou, et. al. 出版社 Wiley-VCH 出版年
参考書 書名 Classics in Organic Synthesis II ISBN 9783527306855
著者名 K. C. Nicolaou, et. al. 出版社 Wiley-VCH 出版年
参考書 書名 March's advanced organic chemistry : reactions, mechanisms, and structure ISBN 9780470462591
著者名 Michael B. Smith 出版社 Wiley 出版年 2013
備考
メッセージ
Finishing this course will be a passport for your future as an independent researcher in the field of synthetic organic chemistry. Any students in Graduate School of Medicine and Science and Technology, Yamaguchi University can take this class. The remote lecturing system of Yamaguchi Univertsity may be used on request.
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 質の高い教育をみんなに
  • 安全な水とトイレをみんなに
  • エネルギーをみんなに そしてクリーンに
  • つくる責任つかう責任
  • Life on land
  • パートナーシップで目標を達成しよう
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
(実施手段)持続可能な開発のための実施手段を強化し、グローバル・パートナーシップを活性化する。
関連科目
履修条件
連絡先
tak102 at yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Question and discussion time is available basically all of working days (9am to 5 pm) in the school term before the end of the final exam, as long as e-mail scheduling beforehand is made. We will not accept any visiting to my office without the appointment beforehand. Send an e-mail using your official address to me for request of a meeting for your question first. Note that incase of e-mail trouble for above scheduling, please understand that we will NOT be responsible for that, because this is a matter of the university administration office.

ページの先頭へ