タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院創成科学研究科(博士後期)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
通年集中 集中    
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
4273080224 Laboratory ofApplied Physiology 英語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
宮田 浩文[MIYATA Hirofumi]
担当教員[ローマ字表記]
宮田 浩文 [MIYATA Hirofumi]
特定科目区分   対象学生   対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
We focus on the basic structure and function of nerves and muscles and their plasticity.
授業の到達目標
Students can explain the basic structure and function of nerves and muscles and their plasticity.
授業計画
【全体】
We will discusses adaptive changes to stimuli and their plasticity.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Introduction Explain the basic structure of cells and outline their functions. Review of handouts (more than 4 hours)
第2回 Basic structure of neurons and muscle cells Explain the basic structure of cells and outline their functions. Review of handouts (more than 4 hours)
第3回 Central nervous system circuits Outline the flow of information when taking action. Review of handouts (more than 4 hours)
第4回 Basic properties of excitatory cells It outlines the electrical properties of excitatory cells and explains the meaning of impulses. Review of handouts (more than 4 hours)
第5回 Threshold Explain the judgment of cells by the flow of ions, and let them think about the meaning of the threshold. Review of handouts (more than 4 hours)
第6回 Mechanism of conduction and transmission The method of transmitting intracellular and external information will be described using motor neurons as an example. Review of handouts (more than 4 hours)
第7回 Electrical phenomenon in the living body and its starting site Outline the receptors for sensation. Review of handouts (more than 4 hours)
第8回 Motor regulation function in the spinal cord The integration of information from the upper level and information from the periphery will be explained using reflection as an example. Review of handouts (more than 4 hours)
第9回 Muscle cell structure and contraction mode It outlines the structure and mode of contraction of muscle cells and describes the factors that determine function. Review of handouts (more than 4 hours)
第10回 Motor unit concept and its types It outlines the functional units of motor neurons and muscle cells and describes their basic properties. Review of handouts (more than 4 hours)
第11回 Cellular plasticity-endurance ability- Overview of cell adaptation to continuous stimuli, Specific changes will be explained. Review of handouts (more than 4 hours)
第12回 Cell plasticity-muscle strength / muscle hypertrophy- The mechanism by which morphological changes such as cell hypertrophy and atrophy occur will be described. Review of handouts (more than 4 hours)
第13回 Human adaptive changes Based on the contents so far, we will outline the environmental adaptation in humans. Review of handouts (more than 4 hours)
第14回 Human adaptive changes Based on the contents so far, we will outline the environmental adaptation in humans. Review of handouts (more than 4 hours)
第15回 Overall summary Overall summary Review of handouts (more than 4 hours)
第16回 Summary and examination Summary and examination Review of handouts (more than 4 hours)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: --% D: --%
成績評価法
小テスト 20%、期末レポート 80%
教科書にかかわる情報
備考
Distribute materials excerpted from multiple texts every hour.
参考書にかかわる情報
備考
Distribute materials excerpted from multiple texts every hour.
メッセージ
キーワード
Neurons, muscle cells, adaptation, plasticity
持続可能な開発目標(SDGs)

  • すべての人に健康と福祉を
  • 質の高い教育をみんなに
  • Life on land
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
関連科目
履修条件
連絡先
hiro@yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Monday morning

ページの先頭へ