タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院創成科学研究科(博士後期)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
通年集中 集中    
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
4273080228 Laboratory of Industrial Microbiology and Biotechnology[Laboratory of Industrial Microbiology and Biotechnology] 英語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
片岡 尚也[KATAOKA Naoya]
担当教員[ローマ字表記]
片岡 尚也 [KATAOKA Naoya]
特定科目区分   対象学生   対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
Specific microorganisms are isolated from the natural world, purely cultured, and the isolated strains are identified, and the growth curve of the isolated strains is created and the viable cell count is measured. The microorganisms to be separated will differ from year to year in response to the ongoing applied microbiology experiments, and each person will separate different microorganisms.
授業の到達目標
To cultivate the ability to isolate the target microorganism from the natural world and cultivate it purely, and to identify and grow the isolated microorganisms and measure the viable cell count.
授業計画
【全体】
1. Separation of target microorganisms from nature and pure culture
1) Preparation and sterilization of liquid medium and plate medium
2) Separation of microorganisms from the natural world by the direct separation method and the enrichment culture method
3) Pure separation and culture of isolated microorganisms on a plate medium
4) Preservation of purely isolated microorganisms in a slope medium
2. Identification and growth experiment of isolated bacteria
1) Identification of isolated microorganisms
A) Morphological and motility observation (microscopic observation), b) Gram stain
C) Indole test, d) Oxidase test
E) Oxidation-Fermentation test, etc.
2) Creation of a growth curve for isolated bacteria and measurement of viable cell count
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Introduction Introduction 4-h study for preparation and review
第2回 Preparation of microbial medium Preparation of microbial medium 4-h study for preparation and review
第3回 Preparation of microbial medium Preparation of microbial medium 4-h study for preparation and review
第4回 Isolation of microorganisms (1): Preparation of sample
Direct isolation method
Enrichment culture method
Isolation of microorganisms (1): Preparation of sample
Direct isolation method
Enrichment culture method
4-h study for preparation and review
第5回 Isolation of microorganisms (1): Preparation of sample
Direct isolation method
Enrichment culture method
Isolation of microorganisms (1): Preparation of sample
Direct isolation method
Enrichment culture method
4-h study for preparation and review
第6回 Isolation of microorganisms (2): Stroke separation culture
Isolation of microorganisms
Gram stain
Isolation of microorganisms (2): Stroke separation culture
Isolation of microorganisms
4-h study for preparation and review
第7回 Isolation of microorganisms (2): Stroke separation culture
Isolation of microorganisms
Isolation of microorganisms (2): Stroke separation culture
Isolation of microorganisms
4-h study for preparation and review
第8回 Microbial culture method: Liquid culture
Plate culture
Microbial culture method: Liquid culture
Plate culture
4-h study for preparation and review
第9回 Microbial culture method: Liquid culture
Plate culture
Microbial culture method: Liquid culture
Plate culture
4-h study for preparation and review
第10回 Classification of microorganisms (1): Observation of morphology, presence or absence of motility Classification of microorganisms (1): Observation of morphology, presence or absence of motility 4-h study for preparation and review
第11回 Classification of microorganisms (1): Observation of morphology, presence or absence of motility Classification of microorganisms (1): Observation of morphology, presence or absence of motility 4-h study for preparation and review
第12回 Microbial classification (2): Oxidase test
Catalase test
OF test
Microbial classification (2): Oxidase test
Catalase test
OF test
4-h study for preparation and review
第13回 Microbial classification (2): Oxidase test
Catalase test
OF test
Microbial classification (2): Oxidase test
Catalase test
OF test
4-h study for preparation and review
第14回 Presentation and summary Presentation and summary 4-h study for preparation and review
第15回 Feedback Feedback 4-h study for preparation and review
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: --% D: --%
成績評価法
Report 50%, Presentation 50%
教科書にかかわる情報
教科書 書名 Brock Biology of Microorganisms 16th Edition ISBN 9781292404790
著者名 Michael T. Madigan ... [et al.] 出版社 Pearson 出版年 2022
備考
参考書にかかわる情報
参考書 書名 Stryer Biochemistry 9th edition ISBN 9781319114657
著者名 Jeremy M. Berg ... [et al.] 出版社 Macmillan International Higher Education : W.H. Freeman 出版年 2019
備考
Bergy's Manual of Systematic Bacteriology Second Edition Vol. 2 & 3, G. M. Garrity eds., Springer,2009
メッセージ
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 貧困をなくそう
  • 飢餓をゼロに
  • すべての人に健康と福祉を
  • 質の高い教育をみんなに
  • ジェンダー平等を実現しよう
  • 安全な水とトイレをみんなに
  • エネルギーをみんなに そしてクリーンに
  • 働きがいも経済成長も
  • 産業と技術革新の基盤をつくろう
  • 人や国の不平等をなくそう
  • 住み続けられるまちづくりを
  • つくる責任つかう責任
  • 気候変動に具体的な対策を
  • 海の豊かさを守ろう
  • Life on land
  • パートナーシップで目標を達成しよう
  • パートナーシップで目標を達成しよう
(貧困)あらゆる場所のあらゆる形態の貧困を終わらせる。
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(ジェンダー)ジェンダー平等を達成し、すべての女性及び女児の能力強化を行う。
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(経済成長と雇用)包摂的かつ持続可能な経済成長及びすべての人々の完全かつ生産的な雇用と働きがいのある人間らしい雇用(ディーセント・ワーク)を促進する。
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。
(不平等)各国内及び各国間の不平等を是正する。
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
(平和)持続可能な開発のための平和で包摂的な社会を促進し、すべての人々に司法へのアクセスを提供し、あらゆるレベルにおいて効果的で説明責任のある包摂的な制度を構築する。
(実施手段)持続可能な開発のための実施手段を強化し、グローバル・パートナーシップを活性化する。
関連科目
履修条件
連絡先
nkataoka@yamaguchi-u.ac.jp
ext. 5857
オフィスアワー
Make an appointment by email.

ページの先頭へ