|
|
|
|
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。 メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
|
|
|
|
Although chemical materials enrich our lives, they are often pollutants when released into the environment. Environmental pollution is often solved by emission regulations and technological innovation, but microplastic pollution is spreading all over the world. The relationship between the environment and humans is closely related to the Earth's atmosphere, water resources, climate and energy problems and industries and activities of human society. In this lecture, we will learn about environmental problems on the earth from the perspective of chemistry and lecture on green chemistry.
化学物質は生活を豊かにするが,環境中に排出されると有害物質となる場合も多い。 環境汚染は排出規制や技術革新により問題が解決されることも多いが,マイクロプラスチック汚染などは全世界に広がっている。 環境と人間との関わりは地球の大気,水資源,気候さらにエネルギー問題と人間社会の産業や活動と密接な関係がある。 本講義では地球上の環境問題を化学の視点で学び,グリーンケミストリーに関して講義する。
|
|
|
|
|
|
|
Cultivate the ability to comprehensively understand the problems and issues of humans living in nature and the environment, and to consider what their future should be like. 自然の中で生きる人間と環境の問題・課題を総合的に捉え、その将来あるべき姿について考察する力を養う。
|
|
|
|
In this lecture, according to textbooks, and explain using slides in particular. Explain the supplementary explanation using slides.
教科書に沿って講義を行ない、特に教科書の図や表を液晶プロジェクターを利用して分かりやすく解説する。 教科書にない部分の補足説明も液晶プロジェクターを用いて説明する。
|
|
|
|
第1回
|
Hazardous substances spread around the world
|
Humans have synthesized many chemical substances. I will explain Persistent Organic Pollutants (POPs) that affect biological systems.
|
第2回
|
Marine microplastic pollution
|
I will explain the microplastic pollution with a diameter of 5 mm or less that is spreading throughout the sea around the world.
|
第3回
|
Mercury and Heavy metals
|
I will explain the heavy metals that caused the four major pollution diseases and the mercury compounds that caused Minamata disease in Japan.
|
第4回
|
PM 2.5
|
I will explain microparticulate matter (PM 2.5) and its health effects.
|
第5回
|
Health effects of chemical materials
|
I will explain the effects of low concentrations of environmental pollutants on humans and animals.
|
第6回
|
How to protect yourself from chemical materials
|
I will explain how human protect against toxic chemicals material.
|
第7回
|
SDGs
|
I will explain the efforts of Japan and other countries on environmental problems and the SDGs.
|
第8回
|
Summary & Final exam
|
Understand all through examination
|
|
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 ・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。 ・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。 【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
|
|
|
|
A: 5% B: --% C: 5% D: --%
|
|
Evaluation will be based on regular examinations (mid-term and final), quizzes, in-class reports, class attitude, and class participation. Routine examinations (mid-term and final): 70 Quizzes and in-class reports: 10 Class attitude and class participation: 10%.
|
|
|
|
|
|
|
Read the textbook carefully beforehand.
|
|
|
|
Microplastics, PM2.5, chemicals, heavy metals, allergies, environmental pollution,SDGs (Sustainable Development Goals: 持続可能な開発目標)
マイクロプラスチック,PM2.5,化学物質,重金属,アレルギー,環境汚染,SDGs (Sustainable Development Goals: 持続可能な開発目標)
|
|
|
|
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。 |
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。 |
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。 |
(経済成長と雇用)包摂的かつ持続可能な経済成長及びすべての人々の完全かつ生産的な雇用と働きがいのある人間らしい雇用(ディーセント・ワーク)を促進する。 |
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。 |
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。 |
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。 |
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。 |
|
|
|
|
Tel:0836-85-9283 E-Mail: onimura@yamaguchi-u.ac.jp
工学部応用化学科高分子化学研究室 鬼村教員:常盤キャンパス本館北4階439室 Tel:0836-85-9283 E-Mail: onimura@yamaguchi-u.ac.jp
|
|
|
|
Questions and comments are welcome at any time, but please contact us in advance.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|