タイトル

開講年度 開講学部等
2025 理学部
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期 木1~2 演習 10.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
1041400006 生物学演習Ⅱ[Seminar in Biological Science Ⅱ] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
原 裕貴[HARA Yuki]
担当教員[ローマ字表記]
原 裕貴 [HARA Yuki]
特定科目区分   対象学生 生物・化学科生物学コース及び生物学科学生対象 対象年次 3~4
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
To discuss research papers through reading and understanding the topics in papers.
授業の到達目標
1. to be able to enjoy research papers
2. to be able to understand research papers logically
3. to be able to understand the subjects and themes in research papers properly
4. to be able to tell what the paper describes through the presentation
5. to be able to understand English terms and grammar in research papers
授業計画
【全体】
It provides opportunities to do presentations for summarizing and discussing biological topics through reading English textbooks and papers in the biological field. During this process, you will foster abilities to understand the scientific papers and discuss and debate about scientific topics.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Introduction and interpretation of research paper Introduction of this lecture reviewing (240 min)
第2回 interpretation of research paper (2) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第3回 interpretation of research paper (3) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第4回 interpretation of research paper (4) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第5回 interpretation of research paper (5) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第6回 interpretation of research paper (6) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第7回 interpretation of research paper (7) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第8回 interpretation of research paper (8) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第9回 interpretation of research paper (9) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第10回 interpretation of research paper (10) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第11回 interpretation of research paper (11) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第12回 interpretation of research paper (12) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第13回 interpretation of research paper (13) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第14回 interpretation of research paper (14) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
第15回 interpretation of research paper (15) interpretation of research paper preparation (60 min), reviewing (180 min)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: 20% B: 20% C: 40% D: 20%
成績評価法
It evaluates the quality of the presentation (50% for evaluation) and the attitude of debate and discussion in this lecture (50% for evaluation).
教科書にかかわる情報
備考
参考書にかかわる情報
参考書 書名 プレゼンテーションのための図表と写真 ISBN
著者名 竹村・滝沢・溝口 出版社 南江堂 出版年 1978
備考
The teacher will designate and prepare the text for every lecture.
メッセージ
You will do a presentation for every lecture. So, please participate actively and vigorously in this lecture.
キーワード
Understanding research papers
持続可能な開発目標(SDGs)

関連科目
Seminar in Biological Science I, Seminar in Biological Science III
履修条件
連絡先
Yuki Hara yukihara@yamaguchi-u.ac.jp
Room 507-2, Research Building at Yoshida Campus
オフィスアワー
weekday 9:00-17:30

ページの先頭へ