タイトル

開講年度 開講学部等
2025 工学部
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期 金5~10 実験・実習 10.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
1061320870 応用化学実験Ⅰ[Applied Chemistry Laboratory Ⅰ] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
麻川 明俊[ASAKAWA Harutoshi]
担当教員[ローマ字表記]
麻川 明俊 [ASAKAWA Harutoshi], 中塚 晃彦 [NAKATSUKA Akihiko], 藤森 宏高 [FUJIMORI Hirotaka], 吉田 航 [YOSHIDA Wataru]
特定科目区分   対象学生 応化 対象年次 2~
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
The students will learn as follows:
1) the methods to safely perform experiments;
2) the experiments in inorganic and analytical chemistry (main training);
3) the experimental procedures and theories.
授業の到達目標
The students will be able to participate, enthusiastically.
They will be able to understand the basic items for studying applied chemistry, and master basic experimental techniques.
They will be able to correctly and safely use measuring containers and other equipment for experiments such as analytical balances, pH meters, and spectrophotometers.
They will be able to provide ingenuity when considering experimental methods and results, and they must logically analyze and discuss results.
They will be able to write scientific essays.
授業計画
【全体】
After the instruction to safely perform experiments, the 10 types of experiments will be alternatively performed every week. The group of 9 or 10 persons will be separated into for the training.
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: 10% B: --% C: 90% D: --%
成績評価法
Report: 100%
教科書にかかわる情報
教科書 書名 応用化学実験I ISBN
著者名 出版社 出版年 2021
教科書 書名 第8版 実験を安全に行うために ISBN 9784759818338
著者名 化学同人編集部編 出版社 化学同人 出版年 2018
教科書 書名 第4版 実験を安全に行うためにー基本操作・基本測定 編ー ISBN 9784759818345
著者名 化学同人編集部編 出版社 化学同人 出版年 2017
備考
参考書にかかわる情報
参考書 書名 実験データを正しく扱うために ISBN 9784759811353
著者名 出版社 化学同人 出版年 2007
備考
メッセージ
most important subjects in the Department of Applied Chemistry. Study the experiment content in advance and work actively. If you sufficiently prepare, you will be able to, easily, work on the experiment, and it will be easier to analyze the results and write reports.
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 質の高い教育をみんなに
  • 安全な水とトイレをみんなに
  • エネルギーをみんなに そしてクリーンに
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
関連科目
Applied Chemistry Experiments II, III, IV
Analytical Chemistry
Inorganic Chemistry I, II
Instrumental Analysis I, II
履修条件
連絡先
When the students would like to ask about experiments and reports, they can directly ask the teacher of individual experiments.
オフィスアワー
Anytime

ページの先頭へ