|
|
|
|
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。 メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
|
|
|
|
Learn the basics of microbial utilization technology from the perspectives of food, industry, and medicine, and deepen your understanding of the useful functions of microorganisms and how to modify them.
|
|
|
|
|
|
|
Understand the role of microorganisms in our lives from the standpoint of food and medicine, and from the standpoint of scientific research. Think about microorganisms from both applied and fundamental perspectives. Have a scientific interest in living things. Explain the involvement of microorganisms in food, the environment, and medicine.
|
|
|
|
The course basically consists of lectures and simple experiments. In the lectures, I will take up topics related to our daily lives and understand their relationship with microorganisms.
|
|
|
|
第1回
|
What are microorganisms
|
Microorganisms are invisible to the naked eye. But even though we cannot see them, we have been involved with them for a long time.
|
第2回
|
History and Technologies of Microbiology
|
Microorganisms were first used in the BC era, but were first seen by the naked eye about 300 years ago. Understand the three techniques for using microorganisms: microscopes, sterilization, and isolation and culture techniques.
|
第3回
|
Classification of Microorganisms: Eukaryotes and Prokaryotes
|
Microorganisms can be broadly divided into two categories.
|
第4回
|
Microbial metabolism and fermentation
|
The various foods and alcoholic beverages produced through fermentation are filled with the wisdom of humankind.
|
第5回
|
Enzymes and Microorganisms
|
Enzymes transform food.
|
第6回
|
Alcohol and microorganisms
|
Alcohol beverage and yeast have a long relationship.
|
第7回
|
Fermented foods
|
Miso, soy sauce, cheese, yogurt, bread
|
第8回
|
Amino acid fermentation
|
One of Japan's great discoveries.
|
第9回
|
Wastewater treatment and microorganisms
|
Microorganisms can be used to process anything.
|
第10回
|
Disease and Microorganisms
|
There is no one who is immune to infection.
|
第11回
|
Antibiotics and Microorganisms
|
Medicine has extended the human lifespan. The never-ending battle against microorganisms.
|
第12回
|
Virus
|
It may be the most frightening creature.
|
第13回
|
Immunity
|
A wonderful weapon for humans.
|
第14回
|
Modification and breeding of useful microorganisms
|
By modifying microorganisms, we can make everything.
|
第16回
|
Final exam
|
Final exam
|
|
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 ・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。 ・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。 【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
|
|
|
|
A: 10% B: --% C: --% D: 10%
|
|
Quiz 10%, Report 10%. Final exam 80%
|
|
|
|
|
|
|
|
応用微生物学
|
|
4563077070
|
|
村尾・荒井共編
|
|
培風館
|
|
1993
|
|
備考
|
|
|
|
Microorganisms, fermentation, food, medicine, environment
|
|
|
|
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。 |
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。 |
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。 |
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。 |
(実施手段)持続可能な開発のための実施手段を強化し、グローバル・パートナーシップを活性化する。 |
|
|
Biological Chemistry, Genetic engineering
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|