タイトル

開講年度 開講学部等
2025 工学部
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期 火3~4 講義 1.5
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
1061440460 電気設計[Electric Machine Design] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
山田 洋明[YAMADA Hiroaki]
担当教員[ローマ字表記]
山田 洋明 [YAMADA Hiroaki]
特定科目区分   対象学生   対象年次 4~
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
To study the design method of transformer.
授業の到達目標
To study how to design a transformer
授業計画
【全体】
To study the design method of transformer.
To verify the validity of design and performance of application circuit for electric machines using PLECS software.
To study the basic knowledge of technical drawing.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Brief overview of electric machine design To understand the importance and necessity of electric machine Review what was learned in one hour.
第2回 Electrical equipment and facility To understand the actual electrical equipment and facility Review what was learned in one hour.
第3回 Characteristics of inductor To understand the characteristics of inductor Review what was learned in one hour.
第4回 Boost chopper To study how to use PLECS software. To study boost chopper. Review what was learned in one hour.
第5回 Design of inductor To study the desing method of inductor Review what was learned in one hour.
第6回 Performance of transformer To understand transformer Review what was learned in one hour.
第7回 Design method of transformer (1) Design method Review what was learned in one hour.
第8回 Design method of transformer (2) Design method Review what was learned in one hour.
第9回 Transformer test Transformer test on PLECS software Review what was learned in one hour.
第10回 Application of inverter UPS and inverter with a transformer Review what was learned in one hour.
第11回 Diode rectifier To study diode rectifier and transformer saturation Review what was learned in one hour.
第12回 PFC conveter To study a power factor correction (PFC) converter Review what was learned in one hour.
第13回 Design of a power supply To study the design method of a power supply Review what was learned in one hour.
第14回 Technical drawing To study basic knowledge of technical drawing Review what was learned in one hour.
第15回 Review Review Review what was learned in this class.
第16回 Final examination Final examination Review what was learned in this class.
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: 15% D: --%
成績評価法
Report: 40%, Examination: 60%
教科書にかかわる情報
教科書 書名 パワーエレクトロニクス入門 第3版 ISBN 9784254220636
著者名 小山 純 他 出版社 朝倉書店 出版年 2018
備考
参考書にかかわる情報
参考書 書名 大学課程 電気設計学 ISBN 9784274219702
著者名 竹内寿太郎 出版社 オーム社 出版年
参考書 書名 スイッチング電源のコイル/トランス設計 ISBN 9784789846394
著者名 戸川治朗 出版社 CQ出版 出版年 2012
参考書 書名 よくわかる電気機器 ISBN 9784627743311
著者名 森本雅之 出版社 森北出版 出版年 2012
備考
メッセージ
The students should take a class "Power Electronics" in third grade.
キーワード
Power electronics, transformer, inductor, chopper circuit, inverter, and circuit design
持続可能な開発目標(SDGs)

  • エネルギーをみんなに そしてクリーンに
  • 産業と技術革新の基盤をつくろう
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。
関連科目
Power electronics
Electric circuit I, II, and III
履修条件
連絡先
#407 in the building of electric and electronic engineering
Hiroaki Yamada
hiro-ymd@yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Respond when the person responsible occupies in one's rooms.

ページの先頭へ