開講年度
開講学部等
2025
工学部
開講学期
曜日時限
授業形態
AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期
火3~4
講義
1.5
時間割番号
科目名[英文名]
使用言語
単位数
1061440460
電気設計[Electric Machine Design]
日本語
2
担当教員(責任)[ローマ字表記]
メディア授業
山田 洋明[YAMADA Hiroaki]
ー
担当教員[ローマ字表記]
山田 洋明 [YAMADA Hiroaki]
特定科目区分
対象学生
対象年次
4~
ディプロマ・ポリシーに関わる項目
カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
メディア授業
×
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。
メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
授業の目的と概要
To study the design method of transformer.
授業の到達目標
To study how to design a transformer
授業計画
【全体】
To study the design method of transformer.
To verify the validity of design and performance of application circuit for electric machines using PLECS software.
To study the basic knowledge of technical drawing.
項目
内容
授業時間外学習
備考
第1回
Brief overview of electric machine design
To understand the importance and necessity of electric machine
Review what was learned in one hour.
第2回
Electrical equipment and facility
To understand the actual electrical equipment and facility
Review what was learned in one hour.
第3回
Characteristics of inductor
To understand the characteristics of inductor
Review what was learned in one hour.
第4回
Boost chopper
To study how to use PLECS software. To study boost chopper.
Review what was learned in one hour.
第5回
Design of inductor
To study the desing method of inductor
Review what was learned in one hour.
第6回
Performance of transformer
To understand transformer
Review what was learned in one hour.
第7回
Design method of transformer (1)
Design method
Review what was learned in one hour.
第8回
Design method of transformer (2)
Design method
Review what was learned in one hour.
第9回
Transformer test
Transformer test on PLECS software
Review what was learned in one hour.
第10回
Application of inverter
UPS and inverter with a transformer
Review what was learned in one hour.
第11回
Diode rectifier
To study diode rectifier and transformer saturation
Review what was learned in one hour.
第12回
PFC conveter
To study a power factor correction (PFC) converter
Review what was learned in one hour.
第13回
Design of a power supply
To study the design method of a power supply
Review what was learned in one hour.
第14回
Technical drawing
To study basic knowledge of technical drawing
Review what was learned in one hour.
第15回
Review
Review
Review what was learned in this class.
第16回
Final examination
Final examination
Review what was learned in this class.
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: 15% D: --%
成績評価法
Report: 40%, Examination: 60%
教科書にかかわる情報
教科書
書名
パワーエレクトロニクス入門 第3版
ISBN
9784254220636
著者名
小山 純 他
出版社
朝倉書店
出版年
2018
備考
参考書にかかわる情報
参考書
書名
大学課程 電気設計学
ISBN
9784274219702
著者名
竹内寿太郎
出版社
オーム社
出版年
参考書
書名
スイッチング電源のコイル/トランス設計
ISBN
9784789846394
著者名
戸川治朗
出版社
CQ出版
出版年
2012
参考書
書名
よくわかる電気機器
ISBN
9784627743311
著者名
森本雅之
出版社
森北出版
出版年
2012
備考
メッセージ
The students should take a class "Power Electronics" in third grade.
キーワード
Power electronics, transformer, inductor, chopper circuit, inverter, and circuit design
持続可能な開発目標(SDGs)
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。
関連科目
Power electronics
Electric circuit I, II, and III
履修条件
連絡先
#407 in the building of electric and electronic engineering
Hiroaki Yamada
hiro-ymd@yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Respond when the person responsible occupies in one's rooms.
ページの先頭へ