|
|
|
|
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。 メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
|
|
|
|
Study the risk of chemicals. How the chemical productions affect the environment? Lectures will be given by multi number of teachers with working experience in international research centers.
|
|
|
|
|
|
|
By completing this class, students will deepen their knowledge of green chemistry and zero-emission principles. They will be able to discuss problematic chemicals, their properties, and their impacts on living organisms and the environment. Through constructive discussions, students will improve their perspectives and opinions on environmental and energy issues, and be able to explain these concepts to others effectively.
|
|
|
|
Learn how chemicals can affect environment and can cause health risks. Learn what is green-chemistry & zero-emissions.
|
|
|
|
第1回
|
Petroleum chemistry, how PET is made
|
Oil to PET
|
第2回
|
Material cycle
|
What happens on PET bottles/pulastics after usage? C2C? Group work introduction
|
第3回
|
Pollution, history etc.
|
History of pollusion. What is DDT?
|
第4回
|
Freons Acid rain etc.
|
Freons vs Ozon layer? Influence of acid rain?
|
第5回
|
CO2 & Climate change
|
What is CCS?
|
第6回
|
Summary (first half)
|
Summarize the contents
|
第7回
|
Group presentations
|
Present the slides and ask /answer questions
|
第8回
|
Group presentations
|
Present the slides and ask /answer questions
|
第9回
|
Photochemical smog
|
NOx, SOx, VOCs, photochemical reaction?
|
第10回
|
水の汚染, POPs Water contamination, POPs
|
水の汚染と、浄化方法の例 グループワークその2 の説明
|
第11回
|
土壌汚染 Soil pollution
|
土壌の汚染と、浄化方法の例
|
第12回
|
廃棄物の処理 Waste treatments
|
ダイオキシン?
|
第13回
|
Risks
|
安全と安心?、リスクの評価の仕方
|
第14回
|
循環型社会の例 Circular economy Example of recycling
|
廃棄物利用の例やSDGsについてみてみよう
|
第15回
|
グループワークの発表 Presentations
|
グループワークの発表
|
|
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 ・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。 ・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。 【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
|
|
|
|
A: 10% B: 10% C: 5% D: 25%
|
|
Based on the results of midterm/final tests (45%), reports/presentations/discussions (25%) and excises/homework (30%)
|
|
|
|
|
|
|
|
実感する化学
|
|
9784860434458
|
|
A Project of the American Chemical Society原著 ; Cathy Middlecamp
|
|
エヌ・ティー・エス
|
|
2015
|
|
|
環境科学
|
|
9784407340570
|
|
泉克幸 [ほか] 著
|
|
実教出版
|
|
2014
|
|
備考
|
|
|
|
Plastics, Pollution, Green chemistry
|
|
|
|
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。 |
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。 |
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。 |
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。 |
|
|
Green Principles and Sustainable Processes (3rd year), Global Environment (3rd year)
|
|
|
|
|
First half, Kumakiri, Environmental chemistry building 103 izumi.k@yamaguchi-u.ac.jp Second half, Kitajyo
|
|
|
|
After class time, or Fridays 14:30-17:00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|