タイトル

開講年度 開講学部等
2025 工学部
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期 金5~6 講義 5.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
1061720040 化学物質リスク論[Risk Management for Chemicals] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
熊切 泉[KUMAKIRI Izumi]
担当教員[ローマ字表記]
熊切 泉 [KUMAKIRI Izumi], 喜多條 鮎子 [KITAJOH Ayuko]
特定科目区分   対象学生   対象年次 2~
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
Study the risk of chemicals. How the chemical productions affect the environment? Lectures will be given by multi number of teachers with working experience in international research centers.
授業の到達目標
By completing this class, students will deepen their knowledge of green chemistry and zero-emission principles. They will be able to discuss problematic chemicals, their properties, and their impacts on living organisms and the environment. Through constructive discussions, students will improve their perspectives and opinions on environmental and energy issues, and be able to explain these concepts to others effectively.
授業計画
【全体】
Learn how chemicals can affect environment and can cause health risks. Learn what is green-chemistry & zero-emissions.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Petroleum chemistry, how PET is made Oil to PET Read a book chapter or an article on general petroleum chemistry before the class.
E.g. Petroleum in Chemistry: Facts & Properties
Chapter 32 / Lesson 13 may be a good introduction. (4 hours)
第2回 Material cycle What happens on PET bottles/pulastics after usage?
C2C?
Group work introduction
Group work / literature survey, discussion (2 hours)
Solve the problems on Moodle and restudy the content (2 hours)
第3回 Pollution, history etc. History of pollusion.
What is DDT?
Group work : making slides (2 hours)
Solve the problems on Moodle and restudy the content (2 hours)
第4回 Freons
Acid rain etc.
Freons vs Ozon layer?
Influence of acid rain?
Group work: making slides (2 hours)
Solve the problems on Moodle and restudy the content (2 hours)
第5回 CO2 & Climate change What is CCS? Group work: modify slides, practice the presentation (3 hours)
Solve the problems on Moodle and restudy the content (2 hours)
第6回 Summary (first half) Summarize the contents
Summarize what you have learnt before the class, write topics down to a paper to be distributed in the class
(4 hours)
第7回 Group presentations  Present the slides and ask /answer questions
Group work: practice presentation (2 hours)
Group work: Read comments from other students, and discuss in the group what could be improved and how (2 hours)
第8回 Group presentations  Present the slides and ask /answer questions
Group work: practice presentation (2 hours)
Group work: Read comments from other students, and discuss in the group what could be improved and how (2 hours)
第9回 Photochemical smog NOx, SOx, VOCs, photochemical reaction? 講義の復習を行う (目安時間:2時間)
第10回 水の汚染, POPs
Water contamination, POPs
水の汚染と、浄化方法の例
グループワークその2 の説明
グループワークを行う Groupwork 2
(決まったテーマに沿って資料集めや議論などを行う) (4 hours)
第11回 土壌汚染
Soil pollution
土壌の汚染と、浄化方法の例 グループワークを行う Groupwork 2
(決まったテーマに沿って資料集めや議論などを行う) (4 hours)
第12回 廃棄物の処理
Waste treatments
ダイオキシン? グループワークを行う Groupwork 2
(スライド案を作成する) (4 hours)
第13回 Risks 安全と安心?、リスクの評価の仕方 グループワークを行う Groupwork 2
(スライド案を作成する) (4 hours)
第14回 循環型社会の例
Circular economy
Example of recycling
廃棄物利用の例やSDGsについてみてみよう グループワークを行う Groupwork 2
(必要に応じて、スライドを修正・加筆する)(4 hours)
第15回 グループワークの発表
Presentations
グループワークの発表 事前にグループワークを行う Groupwork 2
(発表練習をする)(2 hours)
第16回 総括
Summary
これまでのまとめ Summarize the contents, what we have learnt, before the class 授業までに、ここまでの内容を振り返り、講義内で配布する用紙にまとめておく(4 hours)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: 10% B: 10% C: 5% D: 25%
成績評価法
Based on the results of midterm/final tests (45%), reports/presentations/discussions (25%) and excises/homework (30%)
教科書にかかわる情報
備考
参考書にかかわる情報
参考書 書名 物質循環の化学 (廃版) ISBN 9784782706176
著者名 西村忠与志ほか 出版社 三共出版 出版年 2010
参考書 書名 実感する化学 ISBN 9784860434458
著者名 A Project of the American Chemical Society原著 ; Cathy Middlecamp 出版社 エヌ・ティー・エス 出版年 2015
参考書 書名 環境科学 ISBN 9784407340570
著者名 泉克幸 [ほか] 著 出版社 実教出版 出版年 2014
備考
メッセージ
キーワード
Plastics, Pollution, Green chemistry
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 安全な水とトイレをみんなに
  • エネルギーをみんなに そしてクリーンに
  • 気候変動に具体的な対策を
  • 海の豊かさを守ろう
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。
関連科目
Green Principles and Sustainable Processes (3rd year), Global Environment (3rd year)
履修条件
連絡先
First half, Kumakiri, Environmental chemistry building 103   izumi.k@yamaguchi-u.ac.jp
Second half, Kitajyo
オフィスアワー
After class time, or Fridays 14:30-17:00

ページの先頭へ