|
|
|
|
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。 メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
|
|
|
|
Can you explain how electricity is generated? What is the most sustainable energy production method? What about food production? First of all, how can we evaluate the sustainability? Based on the experience of EU projects and other international research/industrial projects, R&D and evaluation examples will be discussed.(DP1,DP4)
|
|
|
|
|
|
|
By completing this course, students will be able to explain the basics of various power generation systems. They will develop a thorough understanding of carbon and nitrogen cycles and their relationship with industrial developments. Based on this knowledge, students will be equipped to discuss the challenges related to energy, environmental, and food production from the perspectives of economy, society, and environment. In addition, students will deepen their perspectives and opinions as environmental engineers by engaging in constructive discussions with classmates.
|
|
|
|
How can we evaluate the sustainability? Are the energy productions, the environmental problems and the food productions independent? Let us look a few examples together from different aspects.
|
|
|
|
第1回
|
ガイダンス 化学と社会
|
環境問題と物質化学の関わり Environmental challenges & material chemistry
|
第2回
|
原子力エネルギー(1) Nuclear powerplant
|
Energy production
|
第3回
|
原子力エネルギー(2) Nuclear powerplant
|
Accidents, health issues
|
第4回
|
原子力エネルギー(3) Nuclear powerplant
|
Fuel production, waste treatment
|
第5回
|
化石燃料(1) Fossil fuel power plant
|
石油・石炭・天然ガス・シェールガス Oil, coal, natural gas, ...
|
第6回
|
化石燃料(2) Fossil fuel power plant
|
IGCC + CCS
|
第7回
|
Sub summary & introduction to renewable energy
|
Energy mix
|
第8回
|
電子移動で取り出すエネルギー / 再生可能エネルギー (1) Renewable energy
|
Battery
|
第9回
|
電子移動で取り出すエネルギー / 再生可能エネルギー (2) Renewable energy
|
Rare metals
|
第10回
|
電子移動で取り出すエネルギー / 再生可能エネルギー (3) Renewable energy
|
EV and FCV
|
第11回
|
電子移動で取り出すエネルギー / 再生可能エネルギー (4) Renewable energy
|
Hydrogen economy
|
第12回
|
Nitrogen cycle, Food production
|
Food production, health, energy
|
第13回
|
Agribusiness and agroecology
|
Food production and GM
|
第14回
|
Sustainability
|
Perm oil production in Malaysia
|
第15回
|
総括 Summary
|
社会と化学のかかわり Circular economy
|
第16回
|
Examination
|
All the contetns went through in the class
|
|
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 ・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。 ・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。 【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
|
|
|
|
A: 5% B: 10% C: 10% D: --%
|
|
Excises related to each class content:10%, Reports & discussions:20%, Mid-term and final examinations: 70%
|
|
|
|
|
|
|
実感する化学(下)
|
|
9784860434458
|
|
廣瀬千秋(訳)
|
|
㈱エヌ・ティー・エス
|
|
2015
|
|
備考
Text book (in English) can be found at the library.
|
|
|
|
|
|
Green chemistry, Zero emission, Sustainability
|
|
|
|
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。 |
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。 |
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。 |
|
|
Risk Management for Chemicals, Global Environment
|
|
|
|
|
環境共生棟103 izumi.k@yamaguchi-u.ac.jp
|
|
|
|
After the class or Friday (14:30-17:00)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|