|
|
|
|
|
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。 メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
|
|
|
|
Experiments about Chemical Engineering and Bioengineering, and presentations to promote more accurate and deep understanding of the knowledge in the fields.
|
|
|
|
|
|
|
・Students will conduct experiments actively, appropriately and safely in accordance with the text with advanced careful preparations. ・Students will learn to draw easy-to-understand graphs, figures and tables through appropriate data processing. ・Students will interpret and explain phenomena and indications observed in the graphs, figures and tables. ・Students will cultivate effective time management strategy to complete and submit a report on time.
|
|
|
|
Orientation and introduction for experiments, experiments of 9 themes, and presentations.
|
|
|
|
第1回
|
Orientation (Hoshida)
|
Explanation of this class including safety training
|
第2回
|
Introduction of Chemical engineering experiments (Makoto Yoshimoto, Noriko Yoshimoto, Yosuke Sumiya)
|
Introduction of Chemical engineering experiments
|
第3回
|
Introduction of bioengineering and genetic engineering (Terauchi, Hoshida)
|
Introduction of bioengineering and genetic engineering
|
第4回
|
Mass transfer-based separation processes 1 (Noriko Yoshimoto)
|
Experiment of Mass transfer-based separation
|
第5回
|
Mass transfer-based separation processes 2 (Noriko Yoshimoto)
|
Experiment of Mass transfer-based separation
|
第6回
|
Mass transfer-based separation processes 3 (Noriko Yoshimoto)
|
Experiment of Mass transfer-based separation
|
第7回
|
Equilibrium-based separation processes (Makoto Yoshimoto, Yosuke Sumiya)
|
Experiment of Equilibrium-based separation
|
第8回
|
Presentation practice 1 (Terauchi, Sumiya, Noriko Yoshimoto, Makoto Yoshimoto, Hoshida)
|
Presentations
|
第9回
|
Analysis of reaction kinetics (Makoto Yoshimoto, Yosuke Sumiya)
|
Experiment of reaction kinetics
|
第10回
|
Characteristics of fluids (Makoto Yoshimoto, Yosuke Sumiya)
|
Experiment with fluid
|
第11回
|
Genetic Engineering 1 (Terauchi, Hoshida)
|
Gene manipulation of yeast cells
|
第12回
|
Genetic Engineering 2 (Terauchi, Hoshida)
|
PCR to confirm gene manipulation
|
第13回
|
Genetic Engineering 3 (Terauchi, Hoshida)
|
Recombinant protein production by the genetically manipulated yeast cells
|
第14回
|
Presentation practice 2 (Terauchi, Sumiya, Noriko Yoshimoto, Makoto Yoshimoto, Hoshida)
|
Preparation of presentation slides or a poster
|
第15回
|
Presentation practice 3 (Terauchi, Sumiya, Noriko Yoshimoto, Makoto Yoshimoto, Hoshida)
|
Presentations.
|
第16回
|
Examination (Terauchi, Sumiya, Noriko Yoshimoto, Makoto Yoshimoto, Hoshida)
|
Evaluate the level of understanding of this lecture by the examinations.
|
|
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 ・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。 ・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。 【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
|
|
|
|
A: 20% B: 20% C: 50% D: 10%
|
|
Reports (including activity in experiments and presentations) 100% Failures of attendance and report submission cause for disqualification.
|
|
|
|
|
|
備考
Text book is available on web site.
|
|
|
|
|
備考
The textbooks with the related classes will be useful.
|
|
|
|
Before each experiment, students are required to fully understand the contents and operations by careful reading of the text and watching the videos provided.
|
|
|
|
Mass transfer-based separation processes, Equilibrium-based separation processes, Reaction kinetics, Characteristics of fluids, Transformation, Gene, Protein, Plasmid, Electrophoresis, colony, Enzyme, Enzyme activity, Recombinant DNA, Yeast. Escherichia coli
|
|
|
|
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。 |
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。 |
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。 |
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。 |
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。 |
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。 |
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。 |
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。 |
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。 |
|
|
Biological Chemistry 1 and II, Chemical Engineering I and II, Microbiology, Genetic Engineering, Biochemical Engineering, Chemical Process Design
|
|
|
|
|
hoshida@yamaguchi-u.ac.jp or a corresponding staff of each theme.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|