タイトル

開講年度 開講学部等
2025 工学部
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
後期 火3~4 講義  
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
1062330920 無機物質化学[Inorganic Chemistry for Material Science] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
中塚 晃彦[NAKATSUKA Akihiko]
担当教員[ローマ字表記]
中塚 晃彦 [NAKATSUKA Akihiko], 麻川 明俊 [ASAKAWA Harutoshi]
特定科目区分   対象学生   対象年次 3~
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
The majority of materials around us are crystalline materials. This course will deepen our understanding of crystals as solid substances, crystal structures, and teach methods for identifying crystals and examining their structures. It will also teach about the mechanism of crystal growth. Furthermore, it will teach about the applications of crystals in various fields. By learning these things, you will gain basic knowledge about materials.
授業の到達目標
The students will be able to explain crystal structure, symmetry, X-ray diffraction, crystal growth, and its application technologies.
They will be able to explain the structure of materials through material evaluation, etc.
They will be able to acquire knowledge of crystal growth and explain material manufacturing methods
They will be able to develop an interest in materials research through the background of how materials research has greatly contributed to the advancement of technology in Japan. Crystals are composed of atoms, and their physical properties are governed by their structure, while at the same time, a broad understanding of materials is gained from knowledge of the crystal growth of materials
By clarifying the physical properties, structure, and growth of materials,
They will be able to proactively incorporate them into problems as a materials-related researcher or engineer.
授業計画
【全体】
In this course, the students will learn about the structure and growth of crystals, which make up most of the materials around us, and some of their applications.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Introduction What are crystals? What are crystalline materials? We will talk about their applications. Review (estimated study time: 4 hours or more)
第2回 Crystal symmetry and crystal structure Learn about the symmetry of crystals, Preparation and review (estimated study time: 4 hours or more)
第3回 Bravais lattice
Miller index
Learn how to represent crystal faces and classify crystals based on point arrangements. Preparation and review (estimated study time: 4 hours or more)
第4回 Close packing and crystal structure I Learn about crystal packing structures using the example of rock salt. Preparation and review (estimated study time: 4 hours or more)
第5回 Close packing and crystal structure II Learn about the packing structure of crystals using examples of zinc blende and diamond Preparation and review (estimated study time: 4 hours or more)
第6回 X-ray generation and measurement Learn about the structure and measurement of X-ray generating devices. Preparation and review (estimated study time: 4 hours or more)
第7回 X-ray diffraction and crystal structure Learn how to determine crystal structure from powder diffraction intensities Preparation and review (estimated study time: 4 hours or more)
第8回 Outline of crystal growth mechanism Outline of crystal growth mechanism Review (estimated study time: 4 hours)
第9回 Nucleation Learn about nucleation, which occurs in the early stages of crystallization. Review (estimated study time: 4 hours or more)
第10回 Crystal growth mechanism The growth mechanism after nucleation will be explained. Review (estimated study time: 4 hours or more)
第11回 結晶成長法 Ⅰ Learn about various crystal growth methods. Preparation and review (estimated study time: 4 hours or more)
第12回 Crystal Growth Method II Learn about various crystal growth methods. Review (estimated study time: 4 hours or more)
第13回 Crystals and Applications I Learn about applications of crystals Preparation and review (estimated study time: 4 hours or more)
第14回 New crystal growth Learn about growth in space, etc. Review (estimated study time: 4 hours or more)
第15回 summary Review of all lectures so far and future prospects Review (estimated study time: 4 hours or more)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: --% D: --%
成績評価法
Nakatsuka: Final exam 100%
Asagawa: Final exam 90%, report 10%
Grades will be assessed based on a comprehensive evaluation by the two instructors mentioned above.
教科書にかかわる情報
教科書 書名 結晶化学入門 ISBN 4254146027
著者名 佐々木 義典ら 出版社 朝倉書店 出版年 1999
備考
Prints will be distributed.
参考書にかかわる情報
参考書 書名 結晶は生きている: その成長と形の変化のしくみ (ライブラリ物理の世界 3) 単行本 ? ISBN 4781903517
著者名 黒田 登志 出版社 サイエンス社 出版年 1984
参考書 書名 結晶成長 (裳華房フィジックスライブラリー) ISBN 4785322136
著者名 齋藤 幸夫 出版社 裳華房 出版年 2002
参考書 書名 結晶―成長、形、完全性 ISBN 4320034228
著者名 砂川 一郎 出版社 共立出版 出版年 2003
備考
An outline of this lecture in the first lecture will be given.
メッセージ
Most of materials around us are made up of crystals, and devices using crystals support our daily lives. We study the structure, growth mechanisms, and applications of crystals.
キーワード
Crystals, symmetry, point groups, crystal structure, X-ray diffraction, crystal growth, applications
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 質の高い教育をみんなに
  • 住み続けられるまちづくりを
  • 海の豊かさを守ろう
  • Life on land
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
関連科目
履修条件
連絡先
e-mail; tuka@yamaguchi-u.ac.jp
or
hasakawa@yamaguchi-u.ac.jp
tel: 0836-85-9631
HP: https://ds0n.cc.yamaguchi-u.ac.jp/~new_cglab/
オフィスアワー
Anytime

ページの先頭へ