タイトル

開講年度 開講学部等
2025 国際総合科学部
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
後期前半 火1~2   3.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
1091011177 コミュニケーション概論[Introduction to Communication] 日本語 1
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
永井 涼子[NAGAI Ryoko]
担当教員[ローマ字表記]
永井 涼子 [NAGAI Ryoko]
特定科目区分   対象学生   対象年次 1~
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
This course is open to both local and international students. This course presents what is communication from various perspective; verbal, non-verbal, identity, culture and so on. Before class, you read an example of communication and make a short report at home as preparation of a lecture. After class, you read the example again and write a short report. Because all examples of communication in this course are in Japanese, you learn not only general communication but also some unique features of Japanese communication. Japanese and English will be the main languages used in class. The course presents basic knowledge of communication, how to form an interpersonal relationship in multicultural community.
授業の到達目標
At first, you will acquire the basic knowledge about communication in general and about Japanese. Then, you will understand various culture and ideas, and learn appropriate communication in various situation (especially with Japanese people). At same time, you will acquire basic knowledge and strategies related to smooth communication in multicultural community, and adjust your behavior depending situation of communication.
授業計画
【全体】
Students will study basic communication concepts and strategies.
Students will examine several cases of miscommunication in a textbook and consider the reasons for this miscommunication.
In the end of a lesson, students will form groups, and share and discuss their opinions.
Students will take the assignments seriously (homework).
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Course guidance
Basic concepts of communication
Basic concepts of communication
Case Study (intercultural communication)
Review and Homework
Preparation for next lesson: Read the textbook pp.14-17, and『はじめて学ぶ異文化コミュニケーション』Chapter 2
* You study at home for 4 hours.
第2回 Identity and communication

Culture shock and intercultural adjustment
Identity and communication
Culture shock and intercultural adjustment
Case Study (intercultural communication)
Review and Homework
Preparation for next lesson : Read the textbook pp.17-22, and『はじめて学ぶ異文化コミュニケーション』Chapter 7
* You study at home for 4 hours.
第3回 Verbal communication Verbal communication
Case Study (intercultural communication)
Review and Homework
Preparation for next lesson: Read the textbook pp.24-29, and 『コミュニケーションと配慮表現』Chapter 1-4
* You study at home for 4 hours.
第4回 Non-verbal communication Non-verbal communication
Case Study (intercultural communication)
Review and Homework
Preparation for next lesson : Read the textbook pp.117-120, and 『対人関係構築のためのコミュニケーション入門』Chapter 7
* You study at home for 4 hours.
第5回 Interpersonal communication Interpersonal communication
Case Study (intercultural communication)
Review and Homework
Preparation for next lesson : Read the textbook pp.79-84, and 『対人関係構築のためのコミュニケーション入門』Chapeter 7
* You study at home for 4 hours.
第6回 Small group communication
Assistance communication
Small group communication
Assistance communication
Case Study (intercultural communication)
Review and Homework
Preparation for next lesson : Read the textbook pp.114-117, and 『はじめて学ぶ異文化コミュニケーション』Chapter 3
* You study at home for 4 hours.
第7回 Intercultural communication Intercultural communication
Case Study (intercultural communication)
Review and Homework
Preparation for next lesson
* You study at home for 4 hours.
第8回 Final Exam Final Exam (written exam) Review of final examination
* You study at home for 4 hours.
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: 30% B: --% C: --% D: --%
成績評価法
The evaluation considers students’ homework (the submission rate)30%, coursework assignment(the submission rate)30%, class participation10% and final examination30%. A student who misses more than two classes will need to consult their instructor. Otherwise, s/he will not be considered for grading. If you submit your homework and coursework assignment late, the evaluation of them is down by half.
教科書にかかわる情報
教科書 書名 ケースで学ぶ異文化コミュニケーション ISBN 9784641281080
著者名 久米昭元ほか 出版社 有斐閣選書 出版年 2007
備考
You use the textbook as homework (written in only Japanese).
参考書にかかわる情報
参考書 書名 対人関係構築のためのコミュニケーション入門 ISBN 4894762811
著者名 徳井厚子・桝本智子 出版社 ひつじ書房 出版年 2006
参考書 書名 はじめて学ぶ異文化コミュニケーション―多文化共生と平和構築に向けて ISBN 9784641281332
著者名 石井 敏 出版社 有斐閣 出版年 2013
参考書 書名 コミュニケーションと配慮表現 ISBN 9784625704079
著者名 山岡政紀ほか 出版社 明治書院 出版年 2010
備考
You can use these books for your preparation and review. (All written in Japanese)
メッセージ
You can get all handouts(ppt) in English. However, main language of this course is Japanese.
キーワード
Communication
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 質の高い教育をみんなに
  • ジェンダー平等を実現しよう
  • 人や国の不平等をなくそう
  • パートナーシップで目標を達成しよう
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(ジェンダー)ジェンダー平等を達成し、すべての女性及び女児の能力強化を行う。
(不平等)各国内及び各国間の不平等を是正する。
(実施手段)持続可能な開発のための実施手段を強化し、グローバル・パートナーシップを活性化する。
関連科目
Intercultural Communication (in Japanese), multicultural coexistence (in Japanese)
履修条件
連絡先
nagair@yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Monday 13:00-14:00
*You need an appointment.

ページの先頭へ