|
|
|
|
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。 メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
|
|
|
|
In 2015 the United Nations adopted SDGs consisting of 17 goals. SDGs inherits the MDGs adopted in 2000 and its main goals are related to social policy and development. Today, both developing and developed countries are struggling to solve their social problems such as poverty and income disparity, education, medical care, gender discrimination, elderly care and so on. In this lecture, we will focus on Japan's social policy and development in the process of modernization from the Meiji era until today, describing its history and experiences and presenting how to apply Japanese experiences and lessons to developing countries. We also discuss about Japan's ODA for social sectors in the developing countries.
|
|
|
|
|
|
|
Japan's modernization process since the Meiji era, the status and challenges of social and economic development, recovery and high growth after World War II, stagnation after the bursting of the bubble economy, declining birthrate and aging population, financial crisis, natural disasters and disaster prevention, You can learn about each goal of the SDGs, such as environmental conservation and gender, and apply it to your own country's social and economic development.
|
|
|
|
The whole lecture consists of three parts. The first part will focus concepts and theories of social policy, Japan's history and experience of social policy concerning education, health and poverty reduction and gender in the course of modernization from Meiji era to today. The second part will focus on examples of cooperation in social sectors (education, medical care, poverty reduction and gender) to developing countries by Japan's ODA. In the third part we will discusses how to apply Japanese experience and lessons based on the presentation on the social policy issues by participants of the lecture. This lecture is a part of JICA Development Studies Program.
|
|
|
|
第1回
|
Introduction and plan of the whole lecture
|
Introduction and plan of the whole lecture
|
第2回
|
Part 1 Theoretical aspects of social policy Concepts and theories of social development and social policy
|
Concepts and theories of social development and social policy
|
第3回
|
Japan's history and experiences of social development and policy (Overview)
|
Japan's history and experiences of social development and policy (Overview)
|
第4回
|
Social policy for education sector:
|
History and experience since Meiji era in Japan
|
第5回
|
Social policy for education sector
|
Japan's postwar history and experience
|
第6回
|
Social policy for health and medical sector
|
History and experience since Meiji era in Japan
|
第7回
|
Social policy for health and medical sector
|
Japan's postwar history and experience
|
第8回
|
Social policy for poverty reduction
|
History and experience since Meiji era in Japan
|
第9回
|
Social policy for poverty reduction
|
Japan's postwar history and experience
|
第10回
|
Social policy for Gender, disability and elderly care
|
Japan's history and experience since Meiji era until today
|
第11回
|
Japan's ODA for educational sector
|
Japan's ODA for educational sector
|
第12回
|
Japan's ODA for health and medical sector
|
Japan's ODA for health and medical sector
|
第13回
|
Japan's ODA for poverty reduction, gender, disability and elderly care
|
Japan's ODA for poverty reduction, gender, disability and elderly care
|
第14回
|
Presentation by the participants
|
Presentation by the participants
|
第15回
|
Presentation by the participants Summary of whole lecture
|
Presentation by the participants Summary of whole lecture
|
|
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 ・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。 ・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。 【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
|
|
|
|
A: --% B: 30% C: 30% D: 40%
|
|
Presentation in the class 50% Final report 50%
|
|
|
|
|
|
備考
Lecture materials will be provided by the lecturer through Study Support System of YU.
|
|
|
|
|
Your active participation and contribution to our class will be most welcomed.
|
|
|
|
social development, SDGs, developing country,education, health, gender, poverty, income gap, elderly
|
|
|
|
(貧困)あらゆる場所のあらゆる形態の貧困を終わらせる。 |
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。 |
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。 |
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。 |
(ジェンダー)ジェンダー平等を達成し、すべての女性及び女児の能力強化を行う。 |
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。 |
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。 |
(経済成長と雇用)包摂的かつ持続可能な経済成長及びすべての人々の完全かつ生産的な雇用と働きがいのある人間らしい雇用(ディーセント・ワーク)を促進する。 |
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。 |
(不平等)各国内及び各国間の不平等を是正する。 |
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。 |
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。 |
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。 |
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。 |
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。 |
(平和)持続可能な開発のための平和で包摂的な社会を促進し、すべての人々に司法へのアクセスを提供し、あらゆるレベルにおいて効果的で説明責任のある包摂的な制度を構築する。 |
(実施手段)持続可能な開発のための実施手段を強化し、グローバル・パートナーシップを活性化する。 |
|
|
Advanced Public Administration
|
|
|
|
|
Professor Ikufumi Tomimoto Room C 206 Economics Faculty mail: tomimoto@yamaguchi-u.ac.jp
|
|
|
|
From Monday to Thursday, 9:00-16:00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|