タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院創成科学研究科(博士前期)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期 水1~2 講義  
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
3261310020 化学系特論[Advanced Chemistry] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
西形 孝司[NISHIKATA Takashi]
担当教員[ローマ字表記]
西形 孝司 [NISHIKATA Takashi], 通阪 栄一 [TOHRISAKA Eichi], 星田 尚司 [HOSHIDA Hisashi], 赤田 倫治 [AKADA Rinji], 麻川 明俊 [ASAKAWA Harutoshi], 酒多 喜久 [SAKATA Yoshihisa], 安部 浩司 [ABE Koji], 鬼村 謙二郎 [ONIMURA Kenjiro], 比嘉 充 [HIGA Mitsuru], 熊切 泉 [KUMAKIRI Izumi]
特定科目区分   対象学生   対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
This class is carried out in an omnibus style. You will learn a variety of speciallized knowledge concerning Materials Chemistry, Biochemistry, Chemical Engineering, Environmental Science. Teachers who have work experience at the research and development section in chemical companies are included.
授業の到達目標
Understand a variety of specialized knowledge concerning Materials Chemistry, Biochemistry, Chemical Engineering, Environmental Science.
(1) You will learn the forefront of Chemistry and various problems and have deep insight into them.
(2) You should pay attention to topics out of your area of expertise and understand them.
授業計画
【全体】
This class is carried out in an omnibus style. You will learn a variety of speciallized knowledge concerning Materials Chemistry, Biochemistry, Chemical Engineering, Environmental Science. Teachers who have work experience at the research and development section in chemical companies are included.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Guidance The reserach topics and technologies will be introduced.
All of the students MUST attend this time.
第2回 Talk 1 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第3回 Talk 2 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第4回 Talk 3 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第5回 Talk 4 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第6回 Talk 5 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第7回 Talk 6 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第8回 Talk 7 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第9回 Talk 8 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第10回 Talk 9 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第11回 Talk 10 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第12回 Talk 11 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第13回 Talk 12 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第14回 Talk 13 The reserach topics and technologies will be introduced. Follow the instructions to submit the report.
第15回 Summary conclusion Follow the instructions to submit the report.
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: --% D: --%
成績評価法
Participation and Report 
Short Tests and Reports Given in Class 40%, Homework and Assignments 40%, Attitude and Class Participation 20%
Attendance is essential.
教科書にかかわる情報
備考
参考書にかかわる情報
備考
メッセージ
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 質の高い教育をみんなに
  • 安全な水とトイレをみんなに
  • エネルギーをみんなに そしてクリーンに
  • つくる責任つかう責任
  • 気候変動に具体的な対策を
  • 海の豊かさを守ろう
  • Life on land
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
関連科目
履修条件
連絡先
Course chair person
オフィスアワー
Anytime

ページの先頭へ