|
|
|
|
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。 メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
|
|
|
|
In this lecture, you will learn about technology-driven product development innovation, which is a specific step to realizing innovation. Learn about product design innovation through die casting from a lecturer who has many years of experience leading the research and development department at a company with top-notch technology in the steelmaking and casting fields, where Japan leads the world in technology. We will also invite leaders in quality control in energy production and supply chains from global plant construction companies as a lecturer to learn about Quality Management Systems, specifically the use of data and statistics in system design and project management, leadership, and quality forecasting.
|
|
|
|
|
|
|
Understand the importance of technology in innovation. Comprehend the concrete processes of technology-driven new product development. Grasp the fundamentals and applications of elemental technologies in research and development, focusing on practical examples from industry. Learn specific examples of project management strategies in research laboratories. Understand the basics and theories of steel materials and incorporate them into critical thinking and decision-making. Comprehend casting methods and integrate them into critical thinking and decision-making. Gain an understanding of ultrafine ductile cast iron and incorporate it into critical thinking and decision-making. Develop interest and motivation to execute product design by considering materials, energy, and manufacturing costs.
|
|
|
|
In particular, you will learn methods and knowledge for solving practical problems through discussions and collaboration with people who are demonstrating leadership in industry. This lecture has been established as a required subject in Yamaguchi University's unique educational program, ``Innovation Practical Education Program (Analysis-led Design)''.
|
|
|
|
第1回
|
global competitiveness
|
Lesson about global competitiveness
|
第2回
|
strategic management
|
Lesson about strategic management
|
第3回
|
ethics and corporate social responsibility
|
Lesson about ethics and corporate social responsibility
|
第4回
|
partnering and strategic alliances
|
Lesson about partnering and strategic alliances
|
第5回
|
quality culture
|
Lesson about quality culture
|
第6回
|
Lean and Lean Six Sigma
|
Lesson about quality culture
|
第7回
|
Quality Management
|
Lesson about Quality Management
|
第16回
|
球状黒鉛鋳鉄の紹介;発明逸話,生産比率,特性,適用事例
|
球状黒鉛鋳鉄の紹介;発明逸話,生産比率,特性,適用事例
|
第17回
|
黒鉛球状化仮説「サイト説」の着想
|
黒鉛球状化仮説「サイト説」の着想
|
第18回
|
サイト説の実証;第1段階「凝固様式・過程」&「内部構造」
|
サイト説の実証;第1段階「凝固様式・過程」&「内部構造」
|
第19回
|
サイト説の実証;第2段階「フリーMgと特性との相関」&「フリーMgの迅速分析」
|
サイト説の実証;第2段階「フリーMgと特性との相関」&「フリーMgの迅速分析」
|
第20回
|
第3段階「Mg気泡の痕跡Void」&「Mg Halo」
|
第3段階「Mg気泡の痕跡Void」&「Mg Halo」
|
第21回
|
サイト説の実証;第4段階「遊離炭素量」&「凝固膨張圧力・体積」
|
サイト説の実証;第4段階「遊離炭素量」&「凝固膨張圧力・体積」
|
第22回
|
サイト説の実証;第5段階「無押し湯鋳造方案」「凝固組織制御」
|
サイト説の実証;第5段階「無押し湯鋳造方案」「凝固組織制御」
|
第23回
|
サイト説の実証;第6段階「熱バランサー」&「CAE解析」
|
サイト説の実証;第6段階「熱バランサー」&「CAE解析」
|
第24回
|
第7段階「新規適用事例」,「実体強度の保証」&「不具合の改善事例」
|
第7段階「新規適用事例」,「実体強度の保証」&「不具合の改善事例」
|
第25回
|
接種理論の仮説「フリーN説」の着想
|
接種理論の仮説「フリーN説」の着想
|
第27回
|
サイト説とフリーN説の融合Ⅰ
|
サイト説とフリーN説」の融合Ⅰ
|
第28回
|
サイト説とフリーN説の融合Ⅱ
|
サイト説とフリーN説」の融合Ⅱ
|
第29回
|
マグネシウム含有量の計算と発表
|
マグネシウム含有量の計算を行い,チームで発表会を行います.
|
第30回
|
超微細化ダクタイル鋳鉄の適用可能性
|
超微細化ダクタイル鋳鉄の適用可能性について調べ,チームで発表会を行います.
|
|
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 ・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。 ・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。 【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
|
|
|
|
A: 30% B: 30% C: 20% D: 20%
|
|
The level of understanding for each topic will be comprehensively assessed through assignment reports. Attendance is a mandatory requirement for passing.
Attendance: Mandatory requirement (failure condition) Quizzes and in-class reports: 20% Homework and out-of-class reports: 30% Class attitude and participation: Mandatory requirement (failure condition) Presentations by participants: 30% Exercises: 20%
|
|
|
|
|
|
|
備考
講義では,より広い範囲を扱うため,配布資料を中心に進める. 直接用いる書籍ではないが,本分野の情報が良く纏まった参考図書として,以下を挙げる.
「球状黒鉛鋳鉄の強度評価」ISBN-10 : 4900041793
|
|
|
|
The more you explore the act of design, the more profound and new discoveries you will make. Learn about the latest product design methods that accelerate trial and error and support decision making by looking into manufacturing.
|
|
|
|
機械設計,鋳造,球状黒鉛,ダクタイル鋳鉄,メカトロ,制御,ロボット
|
|
|
|
(貧困)あらゆる場所のあらゆる形態の貧困を終わらせる。 |
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。 |
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。 |
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。 |
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。 |
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。 |
|
|
「機械設計論」「機械工学演習B」「大規模機械システム開発特論」
|
|
|
|
|
koga at yamaguchi-u.ac.jp
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|