タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院創成科学研究科(博士前期)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
通年 集中   10.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
3263112022 高度ものづくり創成演習((製品設計))[Seminar on Sophisticated Monozukuri] 日本語 4
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
古賀 毅[KOGA Tsuyoshi]
担当教員[ローマ字表記]
古賀 毅 [KOGA Tsuyoshi]
特定科目区分   対象学生   対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
In this lecture, you will learn about technology-driven product development innovation, which is a specific step to realizing innovation.
Learn about product design innovation through die casting from a lecturer who has many years of experience leading the research and development department at a company with top-notch technology in the steelmaking and casting fields, where Japan leads the world in technology. We will also invite leaders in quality control in energy production and supply chains from global plant construction companies as a lecturer to learn about Quality Management Systems, specifically the use of data and statistics in system design and project management, leadership, and quality forecasting.
授業の到達目標
Understand the importance of technology in innovation.
Comprehend the concrete processes of technology-driven new product development.
Grasp the fundamentals and applications of elemental technologies in research and development, focusing on practical examples from industry.
Learn specific examples of project management strategies in research laboratories.
Understand the basics and theories of steel materials and incorporate them into critical thinking and decision-making.
Comprehend casting methods and integrate them into critical thinking and decision-making.
Gain an understanding of ultrafine ductile cast iron and incorporate it into critical thinking and decision-making.
Develop interest and motivation to execute product design by considering materials, energy, and manufacturing costs.
授業計画
【全体】
In particular, you will learn methods and knowledge for solving practical problems through discussions and collaboration with people who are demonstrating leadership in industry. This lecture has been established as a required subject in Yamaguchi University's unique educational program, ``Innovation Practical Education Program (Analysis-led Design)''.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 global competitiveness Lesson about
global competitiveness
Preliminary review and report assignment completion regarding:
global competitiveness
(Estimated study time: 4 hours or more each for preparation and review)
第2回 strategic management Lesson about
strategic management
Preliminary review and report assignment completion regarding:
strategic management
(Estimated study time: 4 hours or more each for preparation and review)
第3回 ethics and corporate social responsibility Lesson about
ethics and corporate social responsibility
Preliminary review and report assignment completion regarding:
ethics and corporate social responsibility
(Estimated study time: 4 hours or more each for preparation and review)
第4回 partnering and strategic alliances Lesson about
partnering and strategic alliances
Preliminary review and report assignment completion regarding:
partnering and strategic alliances
(Estimated study time: 4 hours or more each for preparation and review)
第5回 quality culture Lesson about
quality culture
Preliminary review and report assignment completion regarding:
quality culture
(Estimated study time: 4 hours or more each for preparation and review)
第6回 Lean and Lean Six Sigma Lesson about
quality culture
Preliminary review and report assignment completion regarding:
Lean and Lean Six Sigma
(Estimated study time: 4 hours or more each for preparation and review)
第7回 Quality Management Lesson about
Quality Management
Preliminary review and report assignment completion regarding:
Quality Management
(Estimated study time: 4 hours or more each for preparation and review)
第16回 球状黒鉛鋳鉄の紹介;発明逸話,生産比率,特性,適用事例 球状黒鉛鋳鉄の紹介;発明逸話,生産比率,特性,適用事例 球状黒鉛鋳鉄の紹介に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第17回 黒鉛球状化仮説「サイト説」の着想 黒鉛球状化仮説「サイト説」の着想 黒鉛球状化仮説に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第18回 サイト説の実証;第1段階「凝固様式・過程」&「内部構造」 サイト説の実証;第1段階「凝固様式・過程」&「内部構造」 サイト説の実証に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第19回 サイト説の実証;第2段階「フリーMgと特性との相関」&「フリーMgの迅速分析」 サイト説の実証;第2段階「フリーMgと特性との相関」&「フリーMgの迅速分析」 「フリーMgと特性との相関」&「フリーMgの迅速分析」に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第20回 第3段階「Mg気泡の痕跡Void」&「Mg Halo」 第3段階「Mg気泡の痕跡Void」&「Mg Halo」 「Mg気泡の痕跡Void」&「Mg Halo」に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第21回 サイト説の実証;第4段階「遊離炭素量」&「凝固膨張圧力・体積」 サイト説の実証;第4段階「遊離炭素量」&「凝固膨張圧力・体積」 「遊離炭素量」&「凝固膨張圧力・体積」に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第22回 サイト説の実証;第5段階「無押し湯鋳造方案」「凝固組織制御」 サイト説の実証;第5段階「無押し湯鋳造方案」「凝固組織制御」 「無押し湯鋳造方案」「凝固組織制御」に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第23回 サイト説の実証;第6段階「熱バランサー」&「CAE解析」 サイト説の実証;第6段階「熱バランサー」&「CAE解析」 「熱バランサー」&「CAE解析」に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第24回 第7段階「新規適用事例」,「実体強度の保証」&「不具合の改善事例」 第7段階「新規適用事例」,「実体強度の保証」&「不具合の改善事例」 「実体強度の保証」&「不具合の改善事例」に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第25回 接種理論の仮説「フリーN説」の着想 接種理論の仮説「フリーN説」の着想 接種理論の仮説「フリーN説」に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第26回 フリーN説の証明 フリーN説の証明 フリーN説の証明に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第27回 サイト説とフリーN説の融合Ⅰ サイト説とフリーN説」の融合Ⅰ サイト説とフリーN説の融合Ⅰに関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第28回 サイト説とフリーN説の融合Ⅱ サイト説とフリーN説」の融合Ⅱ 講義中にレポート課題を提示,翌週提出
(学修時間の目安:4時間以上)
第29回 マグネシウム含有量の計算と発表 マグネシウム含有量の計算を行い,チームで発表会を行います. マグネシウム含有量の計算と発表に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
第30回 超微細化ダクタイル鋳鉄の適用可能性 超微細化ダクタイル鋳鉄の適用可能性について調べ,チームで発表会を行います. 超微細化ダクタイル鋳鉄の適用可能性に関する復習とレポート課題作成
(学修時間の目安:4時間以上)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: 30% B: 30% C: 20% D: 20%
成績評価法
The level of understanding for each topic will be comprehensively assessed through assignment reports. Attendance is a mandatory requirement for passing.

Attendance: Mandatory requirement (failure condition)
Quizzes and in-class reports: 20%
Homework and out-of-class reports: 30%
Class attitude and participation: Mandatory requirement (failure condition)
Presentations by participants: 30%
Exercises: 20%
教科書にかかわる情報
備考
学術論文を主な参照対象・情報源とする.
参考書にかかわる情報
備考
講義では,より広い範囲を扱うため,配布資料を中心に進める.
直接用いる書籍ではないが,本分野の情報が良く纏まった参考図書として,以下を挙げる.

「球状黒鉛鋳鉄の強度評価」ISBN-10 : 4900041793
メッセージ
The more you explore the act of design, the more profound and new discoveries you will make. Learn about the latest product design methods that accelerate trial and error and support decision making by looking into manufacturing.
キーワード
機械設計,鋳造,球状黒鉛,ダクタイル鋳鉄,メカトロ,制御,ロボット
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 貧困をなくそう
  • 飢餓をゼロに
  • 安全な水とトイレをみんなに
  • エネルギーをみんなに そしてクリーンに
  • 産業と技術革新の基盤をつくろう
  • 住み続けられるまちづくりを
(貧困)あらゆる場所のあらゆる形態の貧困を終わらせる。
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。
関連科目
「機械設計論」「機械工学演習B」「大規模機械システム開発特論」
履修条件
連絡先
koga at yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Wednesday 15:00-17:00

ページの先頭へ