タイトル

開講年度 開講学部等
2024 大学院創成科学研究科(博士前期)
開講学期 曜日時限 授業区分 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント YFL育成プログラム
通年集中(秋) 集中   12.0  
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
3263320135 物質化学特別演習Ⅰ[Research and Presentation on Applied Chemistry I] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
鬼村 謙二郎[ONIMURA Kenjiro]
担当教員[ローマ字表記]
鬼村 謙二郎 [ONIMURA Kenjiro]
区分   対象学生 秋入学者用 対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
開設科目名(英訳)
Research and Presentation on Applied Chemistry
概要
You will present your research topic at the Chemical Society of Japan and related academic conferences.
You are expected to develop your skills to present and explain the significance of you reserach at an academic conference.
一般目標
You can (1) learn the basic rules and techniques for presentation in academic conferences and (2) have high motivation for research activities.
授業の到達目標
知識・理解の観点
You can understand specialized contents at an academic conference in your research field.
技能・表現の観点
You can explain the specialized contents at an academic conference.
授業計画
【全体】
You will present your research topic at the Chemical Society of Japan and related academic conferences.
You are expected to develop your skills to present and explain the significance of you reserach at an academic conference.

項目 内容 授業外指示 授業記録
A B C D E F
第1回 Make research plans Make research proposals for Special Research. Summarize the research proposal. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第2回 Planning of research methods I Create implementation plans for the drafted research proposal. Summarize the research proposal. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第3回 Planning of research methods II Checking the research proposal Checking the research plan. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第4回 Checking research result I Check the progress of the research according to the research proposal. Start the experiment according to the research plan. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第5回 Checking research result II Check the progress of the research according to the research proposal. Summarize the research results. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第6回 Checking research result III Check the progress of the research according to the research proposal. Summarize the research results. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第7回 Checking research result IV Check the progress of the research according to the research proposal. Summarize the research results. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第8回 Mid-term report 1 Mid-term presentation of progress of Special Research. Summarize the research results. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第9回 Rechecking research plans Review of research plan regarding points pointed out in the Mid-term report. Summarize the research results. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第10回 Checking research result V Check the progress of Special Research according to the revised research plan. Checking the research plan. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第11回 Checking research result VI Check the progress of Special Research according to the revised research plan. Summarize the research results. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第12回 Checking research result VII Check the progress of Special Research according to the revised research plan. Summarize the research results. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第13回 How to summarize the research Discuss the research results and learn how to summarize the results. Summarize the research results. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第14回 Presentation method of research Discuss the research results and learn how to summarize the results. Create presentation slides of research results. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
第15回 Present at academic conferences, etc. Present at academic conferences, etc. Present research results.at academic conferences. 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【あり】 -----
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 
①A〜Fのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
【E:振り返り】、【F:宿題】
②【多】、【中】、【少】は授業時間内におけるALが占める時間の割合を指しています。
【多】:授業時間の50%超、【中】:授業時間の15%〜50%、【少】:授業時間の15%未満。「振り返り」と「宿題」については該当する場合に【あり】と表示されます。
成績評価法
【全体】
Your accomplishment will be converted to the score.
【観点別】
知識・理解思考・判断関心・意欲態度技能・表現その他評価割合(%)JABEE収集資料
定期試験(中間・期末試験) --- --- --- --- --- --- --- ---
小テスト・授業内レポート --- --- --- --- --- --- --- ---
宿題・授業外レポート --- --- --- --- --- --- --- ---
授業態度・授業への参加度 --- --- --- --- --- --- --- ---
受講者の発表(プレゼン)・授業内での制作作品 --- --- --- --- 100% ---
演習 --- --- --- --- --- --- --- ---
出席 --- --- --- --- --- --- 欠格条件 ---
その他 --- --- --- --- --- --- --- ---
教科書にかかわる情報
備考
参考書にかかわる情報
備考
メッセージ
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 質の高い教育をみんなに
  • パートナーシップで目標を達成しよう
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(実施手段)持続可能な開発のための実施手段を強化し、グローバル・パートナーシップを活性化する。
関連科目
連絡先
Your supervisor
オフィスアワー
Anytime

ページの先頭へ