タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院創成科学研究科(博士前期)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期 月1~2    
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
3271170013 農学系特論[Agricultural Sciences] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
荒木 英樹[ARAKI Hideki]
担当教員[ローマ字表記]
菊池 涼夏, 今村 博臣, 高坂 智之 [KOHSAKA Tomoyuki], 肥塚 崇男 [KOEZUKA Takao], 木股 洋子 [KIMATA Yohko], 松井 健二 [MATSUI Kenji], 湯山 育子 [YUYAMA Ikuko], 藤間 充 [TOHMA Mitsuru], 細井 栄嗣 [HOSOI Eiji], 執行 正義 [SHIGYO Masayoshi], 佐合 悠貴 [SAGOH Yuki], 竹松 葉子 [TAKEMATSU Yohko], 北沢 優悟, 武 靖, 荒木 英樹 [ARAKI Hideki]
特定科目区分   対象学生   対象年次 1~
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
Agricultural science in Japan has been established as a system, and the first step is to master the fundamentals of agricultural science. In order for students to grasp agricultural science as a system, and to acquire the knowledge and skills appropriate for the next generation of agricultural researchers and technicians, faculty members specializing in the various fields of agricultural science explain the basic phenomena, principles, concepts, and methods of the relevant fields in an omnibus format. In addition, the latest research trends will be introduced, including not only traditional agricultural science but also recent developments in agricultural science incorporating biotechnology and artificial intelligence.
授業の到達目標
1. To understand the basic phenomena, principles, concepts, and methods in the various fields that make up agricultural science, and to acquire the knowledge necessary to apply this knowledge to solving food, environmental, and energy problems.
2. To understand the latest research trends in agriculture.
授業計画
【全体】
Faculty members specializing in various fields of agricultural science will explain basic phenomena, principles/concepts, and methods in their respective fields in an omnibus format, while introducing the latest research trends.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Agricultural Science 1 Soil contamination in agriculture About 5 hours before and after the class
第2回 Agricultural Science 2 Basic ideas of wildlife management focusing on pest species About 5 hours before and after the class
第3回 Agricultural Science 3 Novel technique for light irradiation by using light-emitting diode and its application to plant factory Shigyo About 5 hours before and after the class
第4回 Agricultural Science 4 Environmental Control in Protected Horticulture About 5 hours before and after the class
第5回 Agricultural Science 5 Effects and applications of polyploidization in plants About 5 hours before and after the class
第6回 Agricultural Science 6  Phytoplasma: a unique phytopathogenic bacterium that manipulates plant morphology.
About 5 hours before and after the class
第7回 Agricultural Science 7 Wind erosion and aeolian dust is drylands
About 5 hours before and after the class
第8回 Agricultural Science 8 Evaluation of forest environment based on the termite diversity
About 5 hours before and after the class
第9回 Agricultural Science 9 Imaging of cells and tissues with optical microscopy About 5 hours before and after the class
第10回 Agricultural Science 10 Front line of heterologous gene expression by Escherichia. coli About 5 hours before and after the class
第11回 Agricultural Science 11 Plant biotechnology About 5 hours before and after the class
第12回 Agricultural Science 12 Relationship between structure and function of Proteins About 5 hours before and after the class
第13回 Agricultural Science 13 Mechanism controlling plant volatile formation and its eco-physiological functions About 5 hours before and after the class
第14回 Agricultural Science 14 Symbiotic Microbes in Marine Invertebrates About 5 hours before and after the class
第15回 Agricultural Science 15 Discussion based on the reports About 5 hours before and after the class
第16回 Agricultural Science 16 Discussion based on the reports About 5 hours before and after the class
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: --% D: --%
成績評価法
report during class 50%
homework 50%
presentation during class 50%
教科書にかかわる情報
備考
参考書にかかわる情報
備考
メッセージ
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 飢餓をゼロに
  • 安全な水とトイレをみんなに
  • つくる責任つかう責任
  • 気候変動に具体的な対策を
  • 海の豊かさを守ろう
  • Life on land
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
関連科目
履修条件
連絡先
Manager: Prof. Araki and Kimata in 2025
オフィスアワー
Please use your contact email address to make an appointment in advance.

ページの先頭へ