タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院創成科学研究科(博士前期)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
通年 集中    
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
3273170039 生物資源環境科学特別セミナー[Special Seminar of Biological and Environmental Sciences] 日本語 1
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
藥師 寿治[YAKUSHI Toshiharu]
担当教員[ローマ字表記]
藥師 寿治 [YAKUSHI Toshiharu]
特定科目区分   対象学生   対象年次 1~2
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
Participate in academic societies and research groups related to their own research topics to broaden their knowledge of research and to deepen their expertise, which will be useful for their own research.
授業の到達目標
To understand the information and use of the latest technologies related to various researches. Students will also listen to presentations from various fields, participate in discussions, and make use of the information in their future research.
授業計画
【全体】
Students will listen to various research presentations, participate in discussions, and take an active part in the discussions.
The details of the class will be explained at the graduate school orientation at the beginning of the academic year and on the bulletin board.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第2回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第3回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第4回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第5回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第6回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第7回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第8回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第9回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第10回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第11回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第12回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第13回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第14回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
第15回 Presentation and discussion
Listen to research presentations and participate in discussions Literature survey and preparation (about 4 hours)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: --% D: --%
成績評価法
The number and content of participation and presentations at conferences and research meetings will be evaluated.
Assignment 40%、Attitude 20%、Presentation 40%
教科書にかかわる情報
備考
Textbooks are not used.
参考書にかかわる情報
備考
Textbooks are not used.
メッセージ
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 貧困をなくそう
  • 飢餓をゼロに
  • エネルギーをみんなに そしてクリーンに
  • 住み続けられるまちづくりを
  • 気候変動に具体的な対策を
  • 海の豊かさを守ろう
  • Life on land
(貧困)あらゆる場所のあらゆる形態の貧困を終わらせる。
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
関連科目
履修条件
連絡先
Yakushi:083-933-5858
juji@yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Make an appointment by email.

ページの先頭へ