タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院創成科学研究科(博士前期)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
通年 月7~8,金1~2   10.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
3273170055 フィールド科学特論[Field Science] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
高橋 肇[TAKAHASHI Tadashi]
担当教員[ローマ字表記]
高橋 肇 [TAKAHASHI Tadashi], 細井 栄嗣 [HOSOI Eiji], 藤間 充 [TOHMA Mitsuru], 鈴木 賢士 [SUZUKI Kenji], 荒木 英樹 [ARAKI Hideki], 柳 由貴子 [YANAGI Yukiko]
特定科目区分   対象学生   対象年次 1~2
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
Understand the ecology of plant communities and animal populations, physicochemical and physical properties of soil, and statistical analysis methods in the field
授業の到達目標
Students will be able to understand the actual state of events occurring in the field, understand the characteristics of the factors related to them, understand what role they play in the events, acuire the research skills necessary for field science, and enhance their grounding as field science researchers.
授業計画
【全体】
Understand the ecology of plant communities and animal populations, physicochemical and physical properties of soil, and statistical analysis methods in the field.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Discussion of research plans Discussion of research plans(ARAKI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第2回 discussion on the plant research discuss and re-analyze results of own plant research, and refine the next research plans along with the discussion (ARAKI) take more than 4 hours to prepare and reconsider the discussion
第3回 Assessment of Wild Deer Density (1) Field research (HOSOI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第4回 Assessment of Wild Deer Density (2) Field research (HOSOI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第5回 Nature in Akiyoshidai Field work in Akiyoshidai (YANAGI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第6回 Soil survey Digging and observation of a soil profile and discussion (YANAGI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第7回 Weathering processes and soil minerals Understanding the origins of the minerals that make up the soil (TOHMA) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第8回 Soil formation factors and soil-forming processes Understanding soil formation (TOHMA) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第9回 Alluvial soil and agriculture Understand alluvial soil features and their relationship to agriculture (TOHMA) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第10回 Fundamentals of Electrical Engineering, Seminars and Practice Reviewing the basics of electrical engineering (SUZUKI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第11回 Various measurement technologies Introducing Measurement Technology (SUZUKI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第12回 How measuring instruments work and how to use them Take up measuring instruments and understand their principles and mechanisms (SUZUKI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第13回 Statistics (1) t-test (TAKAHASHI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第14回 Statistics (2) ANOVA (TAKAHASHI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
第15回 Statistics (3) Multiple comparisons (TAKAHASHI) Reflection on lecture materials for about 4 hours
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: 5% B: 10% C: 80% D: 5%
成績評価法
Grades are evaluated based on exams (25%) and papers (75%).
教科書にかかわる情報
備考
not use
参考書にかかわる情報
備考
not use
メッセージ
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 貧困をなくそう
  • 飢餓をゼロに
  • つくる責任つかう責任
  • 気候変動に具体的な対策を
  • Life on land
(貧困)あらゆる場所のあらゆる形態の貧困を終わらせる。
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
関連科目
履修条件
連絡先
tadashit@yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Mon-Fri: 7:00-8:00 and 12:00-12:30

ページの先頭へ