タイトル

開講年度 開講学部等
2024 大学院創成科学研究科(博士前期)
開講学期 曜日時限 授業区分 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント YFL育成プログラム
2年通年 卒研・卒論   5.1  
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
3273170223 特別研究[Special Research] 日本語 6
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
妻鹿 良亮[MEGA Ryosuke]
担当教員[ローマ字表記]
妻鹿 良亮 [MEGA Ryosuke]
区分   対象学生   対象年次 1
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
開設科目名(英訳)
Special Research
概要
To research for plant breeding science and present the results
一般目標
To learn how to find researchable subject, make plans, proceed research, interpret the results, discuss, write paper and present the research signature
授業の到達目標
知識・理解の観点
To survey research theme
To explain materials and methods to solve the research theme
思考・判断の観点
To find what's new and the problems based on the results obtained from the research
関心・意欲の観点
To discuss the results with the others
態度の観点
To get initiatives for experiment and investigation
技能・表現の観点
To present the research and its signature
授業計画
【全体】
To make plans, proceed research, interpret the results, discuss, write paper and present the research signature
項目 内容 授業外指示 授業記録
A B C D E F
第1回 To make plan To understand the explanation of the research background Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing textbooks and papers.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【多】(授業時間の50%超) 【中】(授業時間の15%〜50%) ----- -----
第2回 To proceed the research To proceed the planned experiments Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第3回 To proceed the research To proceed the planned experiments Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第4回 Mid presentation To summarize the research progress and do presentation Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) ----- -----
第5回 To proceed the research To proceed the planned experiments Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第6回 To proceed the research To proceed the planned experiments Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第7回 To proceed the research To proceed the planned experiments Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第8回 Mid presentation To summarize the research progress and do presentation Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) ----- -----
第9回 To proceed the research To proceed the planned experiments Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第10回 To proceed the research To proceed the planned experiments Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第11回 To proceed the research To proceed the planned experiments Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第12回 To proceed the research To proceed the planned experiments Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
【少】(授業時間の15%未満) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第13回 To write paper To write paper using Microsoft Word software Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
----- 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- ----- -----
第14回 Preparation for presentation To make presentation slides using Microsoft Powerpoint software Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
----- 【中】(授業時間の15%〜50%) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- -----
第15回 Oral presentation To present the research signature Pre-reading textbooks and papers.
Reviewing experimental results and plan.
Time: >2h each
----- 【中】(授業時間の15%〜50%) ----- 【多】(授業時間の50%超) ----- -----
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 
①A〜Fのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
【E:振り返り】、【F:宿題】
②【多】、【中】、【少】は授業時間内におけるALが占める時間の割合を指しています。
【多】:授業時間の50%超、【中】:授業時間の15%〜50%、【少】:授業時間の15%未満。「振り返り」と「宿題」については該当する場合に【あり】と表示されます。
成績評価法
【全体】
Planning, proceeding research, interpreting the results and presenting the research signature is comprehensively evaluated.
【観点別】
知識・理解思考・判断関心・意欲態度技能・表現その他評価割合(%)JABEE収集資料
定期試験(中間・期末試験) --- --- --- --- --- --- 評価に加えず ---
小テスト・授業内レポート --- --- --- --- --- --- 評価に加えず ---
宿題・授業外レポート --- --- --- --- --- --- 評価に加えず ---
授業態度・授業への参加度 --- --- --- --- 30% ---
受講者の発表(プレゼン)・授業内での制作作品 --- --- 30% ---
演習 --- 40% ---
出席 --- --- --- --- --- --- 欠格条件 ---
その他 --- --- --- --- --- --- 評価に加えず ---
教科書にかかわる情報
教科書 書名 該当なし ISBN
著者名 出版社 出版年
備考
参考書にかかわる情報
参考書 書名 該当なし ISBN
著者名 出版社 出版年
備考
メッセージ
キーワード
breeding
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 飢餓をゼロに
  • 産業と技術革新の基盤をつくろう
  • つくる責任つかう責任
  • Life on land
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
関連科目
連絡先
mega@yamaguchi-u.ac.jp
Laboratory: 336, 3F, Agriculture faculty
オフィスアワー
Anytime (Prior appointment is necessary by e-mail)

ページの先頭へ