|
|
|
|
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。 メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
|
|
|
|
Membranes can be one of the key technologies to realize a sustainable society. Recent developments in the membrane research field will be discussed. (DP1,DP4)
|
|
|
|
|
|
|
By completing this course, students will develop a comprehensive understanding of membrane separation principles and their practical applications in environmental science, energy, materials science, and biochemistry. Students will be equipped with the knowledge and skills to analyze and implement membrane separation technologies effectively in these various fields.
|
|
|
|
First, an overview of membrane applications and an explanation of separation mechanisms will be provided. Then, discussions will be conducted based on review articles and research papers.
|
|
|
|
第1回
|
地球持続の技術-環境、資源、エネルギー Environment, Energy
|
Why membrnae separation?
|
第2回
|
グリーンサステナブルケミストリー Sustainability
|
Sustainability? How membranes can contribute that?
|
第3回
|
分離のサイエンスとテクノロジー Separation process
|
How membranes separate fluids
|
第4回
|
膜分離のしくみ Mechanisms
|
How membranes separate fluids part 2
|
第5回
|
膜分離の歴史 History
|
Industrialized membrane technologies
|
第6回
|
高分子膜から無機膜へ Polymer to inorganice
|
New membrane materials
|
第7回
|
分子ふるい-ナノスペース膜 Molecular sieving
|
Nano-porous inorganic membrnaes - from material and application
|
第8回
|
新しい多孔性材料の膜化 Innovative porous membrnaes
|
Nano-porous inorganic membrnaes - from syntheses
|
第9回
|
膜モジュールと膜プロセス Membrane modueles
|
Scaling up the membrane process
|
第10回
|
地球温暖化と膜分離技術 Global warming
|
CO2 separations
|
第11回
|
新エネルギーと膜分離技術 Green energy
|
Energy productions
|
第12回
|
再生可能資源と膜分離技術 Bio-refinery
|
Bio-refineries
|
第13回
|
膜反応器(1) Membrane reactors 1
|
Reaction + separation 1
|
第14回
|
膜反応器(2) Membrane reactors 2
|
Reaction + separation 2
|
第15回
|
まとめ Summary
|
Exchange ideas on membrane reactors.
|
|
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 ・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。 ・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。 【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
|
|
|
|
A: --% B: 20% C: 10% D: 5%
|
|
Discussions and presentations in the class 50%, excises and reports 50%
|
|
|
|
|
|
|
備考
David S. Sholl and Ryan P. Lively, "Seven chemical separations to change the world", Nature, 532 (2016) Lin, Y. S., et al. "Microporous inorganic membranes." Separation and Purification Methods 31.2 (2002)
|
|
|
|
|
Membrane separation, Catalytic membrane reactors, Green chemistry
|
|
|
|
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。 |
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。 |
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。 |
|
|
|
|
Environment 103 izumi.k@yamaguchi-u.ac.jp
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|