開講年度
開講学部等
2025
大学院創成科学研究科(博士後期)
開講学期
曜日時限
授業形態
AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
後期
未定
5.0
時間割番号
科目名[英文名]
使用言語
単位数
4262320230
触媒反応特論[Advanced Catalytic Reaction]
日本語
2
担当教員(責任)[ローマ字表記]
メディア授業
酒多 喜久[SAKATA Yoshihisa]
ー
担当教員[ローマ字表記]
酒多 喜久 [SAKATA Yoshihisa]
特定科目区分
対象学生
対象年次
ディプロマ・ポリシーに関わる項目
カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
メディア授業
×
メディア授業とは,メディアを利用して遠隔方式により実施する授業の授業時数が,総授業時数の半数を超える授業をいいます。
メディア授業により取得した単位は,卒業要件として修得すべき単位のうち60単位を超えないものとされています。
授業の目的と概要
Explanation of the frontier topics of catalysis research
授業の到達目標
Understand the conceptions on solid catalysis from fundamental to application and, based on the knowledges, the frontier topics in the field of solid catalysis can be evaluated. The technologies and knowledges related with solid catalysis can be applied to the different fields.
授業計画
【全体】
Explain the catalysis from fundamental to application if necessary and introduce the frontier topics of the research of catalytic chemistry. Discuss the research subject of students taking the course at the view point of catalysis.
項目
内容
授業時間外学習
備考
第1回
Explanation of the fundamental of Catalysis 1
Explain the fundamental conception of Catalysis
investigation on the field of solid catalyst on the basis of contents of the lecture.
第2回
Explanation of the fundamental of Catalysis 2
Explain the fundamental conception of Catalysis
investigation on the history of solid catalyst on the basis of contents of the lecture.
第3回
Explanation of the fundamental of Catalysis 3
Explain the fundamental conception of Catalysis
investigation on adsorption phenomena over solid catalysts on the basis of contents of the lecture.
第4回
Explanation of the application of Catalysis 1
Explain the working fields of Catalysts
Consider the relation of energy with solid catalyst on the basis of contents of the lecture.
第5回
Explanation of the application of Catalysis 2
Explain the catalysts in daily life.
Consider the relation of human life with solid catalyst on the basis of contents of the lecture.
第6回
Explanation of the application of Catalysis 3
Explain the relation of Catalysts with environmental issues
Consider how solid catalyst play an active part to the field of enviromental issues.
第7回
Explanation of the application of Catalysis 4
Explain the relation of Catalysts with chemical industry.
investigation on the function of solid catalysts in the industry on the basis of contents of the lecture.
第8回
Internal exercise for the confirmation of understanding
Review of the contents of the lecture and present how to apply the contents to the own research subject.
Review of the contents of this lecture and investigate how to apply the contents to the own research subjects.
第9回
Explanation of the frontier topics of catalyst research 1
Explain the characterization of solid catalysts.
Review of the method for solid analysis.
第10回
Explanation of the frontier topics of catalyst research 2
Explain the in situ observation of catalysts
Understand the way how to apply the technique for the analysis of solid surface and apply the conception to the own research subject
第11回
Explanation of the frontier topics of catalyst research 3
Explain the photocatalysts
Investigation of the relation of photocatalysts with the circumstances of sustainable energy
第12回
Application of catalyst research 1
Discussion of the relation of the catalyst research with the own research subjects.
Investigation on the relation of the own research subject with the catalysis research
第13回
Application of catalyst research 2
Discussion of the relation of the catalyst research with the own research subjects.
Investigation on the relation of the own research subject with the catalysis research
第14回
Application of catalyst research 3
Discussion of the relation of the catalyst research with the own research subjects.
Investigation on the relation of the own research subject with the catalysis research
第15回
Exercise for concluding.
Presentation of the relation of the catalyst research with the own research subjects.
Preparation of presentation about the own research subjects on the basis of the catalyst research in the lecture.
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: 20% C: --% D: 30%
成績評価法
Evaluation is carried out from the content of presentation and discussion in the lecture.
Presentation 75%, Discussion 25%
教科書にかかわる情報
備考
参考書にかかわる情報
備考
メッセージ
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。
(実施手段)持続可能な開発のための実施手段を強化し、グローバル・パートナーシップを活性化する。
関連科目
履修条件
連絡先
Yoshihisa Sakata
E-mail:yoshi-sa(at)yamaguchi-u.ac.jp((at)=@)
オフィスアワー
Anytime
ページの先頭へ