タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院東アジア研究科(後期3年博士)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
前期 未定 演習 6.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
5031000002 特別研究[Dissertation Supervision] 英語 1
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
朝水 宗彦[ASAMIZU Munehiko]
担当教員[ローマ字表記]
朝水 宗彦 [ASAMIZU Munehiko]
特定科目区分   対象学生   対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
The focus of this class is recent tourism policy; however, other research topics such as immigration, foreign workers, and multicultural education are also welcome. For comparative literature studies, multiple (at least two) language abilities which may include Japanese and/or English is recommended. Using literary research and statistical data, students will practice academic writing in Japanese and/ or English.

この授業では主に近年の観光政策について扱うが、移民や外国人労働者、多文化教育などの研究分野も可能である。文献の比較研究を行うために、日本語と/または英語を含む複数(最低2つ)の言語能力を持っていることが望ましい。文献調査と統計データを用い、履修者は日本語と/または英語でアカデミック・ライティングを身につける。

授業の到達目標
To cultivate “independent research skills,” especially to acquire the skills and abilities necessary to write conference reports and peer-reviewed papers.
授業計画
【全体】
As mentioned above, literature reviews and writing practice are essential. These minimum requirements are also essential to submit reports or short papers to University Journals. To write a dissertation, some of the students who utilize their own raw data need to perform field work involving questionnaires, interviews and/or participant observations in addition to the basic academic practices mentioned above. As participant observation requires more time to gain sufficient results, this class uses data collected from paper based questionnaire research and structured interviews. If students need participant observation and semi-structured interviews, individual practice to be conducted during vacations will be prepared on an individual basis. These advanced research methods will be useful when submitting academic papers to peer-reviewed Journals. This schedule is up to COVID-19.

上記のように、文献研究と執筆の訓練は必須である。これら最低限求められているものは大学紀要等のレポートや短い論文を書くために必要である。さらに上記の基礎的な学術訓練に加え、学位論文を書くためには、アンケート、インタビュー、参与観察などを通して自分自身がフィールドワークで生データを集める場合もある。参与観察は結果が出るまで時間がかかるので、この授業では紙媒体のアンケートと構造化インタビューによるデータ収集を行う。もし参与観察や半構造化インタビューが必要ならば、長期休暇中に個別に対応する。これらの応用編の研究方法は、専門的な査読誌へ投稿する際に役立つ。なお、新型コロナウイルスの状況によってはスケジュール変更もあり得る。

項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Guidance ガイダンス 修学支援システムを参照 Check the Online Class Support System(2 hours)
第2回 Theme setting and literature collection 1 テーマ設定と文献収集1 文献収集と要約 Literature Review (4 hours)
第3回 Theme setting and literature collection 2 テーマ設定と文献収集2 文献収集と要約 Literature Review (4 hours)
第4回 Theme setting and literature collection 3 テーマ設定と文献収集3 文献収集と要約 Literature Review (4 hours)
第5回 Summarize academic papers 1 学術論文の要約1 文献収集と要約 Literature Review (4 hours)
第6回 Summarize academic papers 2 学術論文の要約2 文献収集と要約 Literature Review (4 hours)
第7回 Summarize academic papers 3 学術論文の要約3 文献収集と要約 Literature Review (4 hours)
第8回 Summarize academic papers 4 学術論文の要約4 文献収集と要約 Literature Review (4 hours)
第9回 Practice for questionnaire research and/or structured interview 1 アンケートと/または構造化インタビュー1 一次資料収集の練習 Data Collection (4 hours)
第10回 Practice for questionnaire research and/or structured interview 2 アンケートと/または構造化インタビュー2 一次資料収集の練習 Data Collection (4 hours)
第11回 Practice for questionnaire research and/or structured interview 3 アンケートと/または構造化インタビュー3 一次資料収集の練習 Data Collection (4 hours)
第12回 Practice for questionnaire research and/or structured interview 4 アンケートと/または構造化インタビュー4 一次資料収集の練習 Data Collection (4 hours)
第13回 Basic writing practice for University Journals 1 学内紀要のための基礎的な執筆1 論文執筆の練習 Writing Practice (5 hours)
第14回 Basic writing practice for University Journals 2 学内紀要のための基礎的な執筆2 論文執筆の練習 Writing Practice (5 hours)
第15回 Basic writing practice for University Journals 3 学内紀要のための基礎的な執筆3 論文執筆の練習 Writing Practice (5 hours)
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: --% C: 10% D: 50%
成績評価法
Presentation 50%, Report 50%
教科書にかかわる情報
教科書 書名 多文化社会オーストラリアにおけるエスニック・ツーリズム形成過程に関する研究 ISBN 4875510365
著者名 朝水宗彦 出版社 くんぷる 出版年 2001
教科書 書名 World Travel and Japanese Tourists ISBN 9784762014109
著者名 Munehiko ASAMIZU 出版社 Gakubunsha 出版年 2005
備考
Elective 選択可
参考書にかかわる情報
参考書 書名 The Essentials of Academic Writing for International Students ISBN 9781032721705
著者名 Stephen Bailey 出版社 Routledge 出版年 2024
参考書 書名 The Quick Fix Guide to Academic Writing: How to Avoid Big Mistakes and Small Errors ISBN 9781526405890
著者名 Phillip C Shon 出版社 SAGE Publications Ltd 出版年 2017
参考書 書名 Where Research Begins: Choosing a Research Project That Matters to You (and the World) ISBN 9780226801117
著者名 Thomas S. Mullaney, Christopher Rea 出版社 University of Chicago Press 出版年 2022
参考書 書名 Constructing Research Questions: Doing Interesting Research ISBN 9781529629132
著者名 Mats Alvesson, Jorgen Sandberg 出版社 SAGE Publications Ltd 出版年 2024
参考書 書名 Writing for Social Scientists: How to Start and Finish Your Thesis, Book, or Article (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing) ISBN 9780226683638
著者名 Howard S. Becker 出版社 Univ of Chicago Pr 出版年 2020
備考
Elective 選択可
メッセージ
Assignments are in English or Japanese. 
課題は日本語または英語。
キーワード
Research Projects, Presentations, Academic Writing
研究計画、プレゼン、学術執筆
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 質の高い教育をみんなに
  • 働きがいも経済成長も
  • つくる責任つかう責任
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(経済成長と雇用)包摂的かつ持続可能な経済成長及びすべての人々の完全かつ生産的な雇用と働きがいのある人間らしい雇用(ディーセント・ワーク)を促進する。
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。
関連科目
Tourism Policy、国際観光政策、エスニシティ論特別講義
履修条件
In principle, those with experience in writing master's thesis
連絡先
masamizu[at]yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Period 3 and 4 on Tuesday (as of February 14, 2025). Please Check by email. メールで事前連絡

ページの先頭へ