タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院東アジア研究科(後期3年博士)
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
通年 未定   10.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
5033101023 社会動態分析プロジェクト演習[Project Seminar on Social Dynamics] 英語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
濱島 清史[HAMASHIMA Kiyoshi]
担当教員[ローマ字表記]
濱島 清史 [HAMASHIMA Kiyoshi], 朝水 宗彦 [ASAMIZU Munehiko], 古賀 大介 [KOGA Daisuke], 齋藤 英智 [SAITOH Hidetomo], 角田 由佳 [TSUNODA Yuka], 山本 勝也 [YAMAMOTO Katsuya], 八代 拓 [YASHIRO Taku]
特定科目区分   対象学生   対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
This seminar is positioned between the basic seminar in the first year of the doctoral programme and the preparation of the dissertation submission. It is aimed at second-year doctoral students in the Graduate School of East Asian Studies. Each doctoral student is required to give four presentations during the year. In each session, two doctoral students present the concept and progress of their dissertation to their supervisor and other faculty members. Both specialists and non-specialists question the presenters on the logical consistency, depth of content, originality and methodological appropriateness of their research, as well as its relevance to the discipline. Presenters are required to answer questions, including those previously raised by all participating faculty members. This means that the consistency, stability and progress of the research will be rigorously checked.
授業の到達目標
After four presentations, the content, structure and methods of the dissertation are clarified, leading to the preparation and preliminary examination of the dissertation. During the preliminary examination, students are rigorously tested to determine whether they are qualified to submit a dissertation. With the knowledge of research, speculation and methodology cultivated from a variety of perspectives in this seminar, the graduate student will face the challenge of the preliminary examination. Ultimately, with the award of a degree, students are expected to become independent as 'leading advanced professionals in East Asia', as required by the Graduate School.
授業計画
【全体】
The two presenters must upload their presentation material and reference materials to Moodle one week before the presentation. At this point the presenters must clearly separate the former and the latter. An English translation of the report should also be prepared for participants who do not understand Japanese. All participants should download and read the materials before attending the seminar. The presenter will give a 40-minute presentation in which he/she must clearly indicate the improvements made since the previous presentation and his/her response to the requests of the faculty members. It is planned to allow just under two hours per presenter.
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 Presentations on doctoral research To be announced Preparation and review
第2回 Presentations on doctoral research To be announced Preparation and review
第3回 Presentations on doctoral research To be announced Preparation and review
第4回 Presentations on doctoral research To be announced Preparation and review
第5回 Presentations on doctoral research To be announced Preparation and review
第6回 Presentations on doctoral research To be announced Preparation and review
第7回 Presentations on doctoral research To be announced Preparation and review
第8回 Presentations on doctoral research To be announced Preparation and review
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: 50% C: --% D: 50%
成績評価法
Grades are based on the results of presentations and question-and-answer sessions.
教科書にかかわる情報
備考
No textbooks as this is a joint doctoral seminar.
参考書にかかわる情報
参考書 書名 A manual for writers of research papers, theses, and dissertations : Chicago Style for students and researchers ISBN 978-0-226-43057-7
著者名 Kate L. Turabian ; revised by Wayne C. Booth ... [et al.] 出版社 University of Chicago Press 出版年 2018
参考書 書名 Writing your journal article in twelve weeks : a guide to academic publishing success ISBN 978-0226499918
著者名 Wendy Laura Belcher 出版社 The University of Chicago Press 出版年 2019
参考書 書名 The only academic phrasebook you'll ever need : 600 examples of academic language ISBN 978-1539527756
著者名 Luiz Otávio Barros 出版社 [s.n.] 出版年 2016
参考書 書名 まったく新しいアカデミック・ライティングの教科書 ISBN 978-4334103804
著者名 阿部幸大著 出版社 光文社 出版年 2024
参考書 書名 シカゴ・スタイル研究論文執筆マニュアル ISBN 978-4766419771
著者名 ケイト・L・トゥラビアン編 ; ウェイン・C・ブース [ほか] 改訂 ; 沼口隆, 沼口好雄訳 出版社 慶應義塾大学出版会 出版年 2012
備考
メッセージ
キーワード
social science
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 貧困をなくそう
  • 飢餓をゼロに
  • すべての人に健康と福祉を
  • 質の高い教育をみんなに
  • ジェンダー平等を実現しよう
  • 安全な水とトイレをみんなに
  • エネルギーをみんなに そしてクリーンに
  • 働きがいも経済成長も
  • 産業と技術革新の基盤をつくろう
  • 人や国の不平等をなくそう
  • 住み続けられるまちづくりを
  • つくる責任つかう責任
  • 気候変動に具体的な対策を
  • 海の豊かさを守ろう
  • Life on land
  • パートナーシップで目標を達成しよう
  • パートナーシップで目標を達成しよう
(貧困)あらゆる場所のあらゆる形態の貧困を終わらせる。
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。
(教育)すべての人に包摂的かつ公正な質の高い教育を確保し、生涯学習の機会を促進する。
(ジェンダー)ジェンダー平等を達成し、すべての女性及び女児の能力強化を行う。
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(エネルギー)すべての人々の、安価かつ信頼できる持続可能な近代的エネルギーへのアクセスを確保する。
(経済成長と雇用)包摂的かつ持続可能な経済成長及びすべての人々の完全かつ生産的な雇用と働きがいのある人間らしい雇用(ディーセント・ワーク)を促進する。
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。
(不平等)各国内及び各国間の不平等を是正する。
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。
(気候変動)気候変動及びその影響を軽減するための緊急対策を講じる。
(海洋資源)持続可能な開発のために海洋・海洋資源を保全し、持続可能な形で利用する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
(平和)持続可能な開発のための平和で包摂的な社会を促進し、すべての人々に司法へのアクセスを提供し、あらゆるレベルにおいて効果的で説明責任のある包摂的な制度を構築する。
(実施手段)持続可能な開発のための実施手段を強化し、グローバル・パートナーシップを活性化する。
関連科目
履修条件
連絡先
yashiro [at] yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Generally, after the end of the exercise.
On an individual basis, please consult the supervisor.

ページの先頭へ