タイトル

開講年度 開講学部等
2024 大学院共同獣医学研究科(博士課程)
開講学期 曜日時限 授業区分 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント YFL育成プログラム
通年(秋) 金5~6 実験・実習 7.3  
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
5083053601 応用獣医学特別実験(環境感染症学特別実験)[Applied Veterinary Medicine Special Experiment (Environmental Infectious Diseases)] 英語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
渡邉 健太[WATANABE Kenta]
担当教員[ローマ字表記]
渡邉 健太 [WATANABE Kenta]
区分   対象学生   対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
開設科目名(英訳)
概要
This practical training enables participants to acquire basic and applied research techniques on the mechanisms of infection of pathogenic bacteria.
一般目標
Acquiring basic methods of handling pathogenic bacteria. In addition, acquiring various techniques for analyzing the mechanisms of bacterial infection by experimenting with infection of intracellular parasitic bacteria using cultured cells and protist host models.
授業の到達目標
知識・理解の観点
To be able to explain how to handle pathogenic bacteria and the mechanisms of various analytical methods.
思考・判断の観点
To be able to apply various analytical methods to own research.
関心・意欲の観点
Working with initiative.
態度の観点
Proactively working on it.
技能・表現の観点
Be able to develop a research project that applies the analytical techniques and methods they understand.
その他の観点
Nothing.
授業計画
【全体】
Understanding and acquiring the basic concepts and applications of analytical techniques essential to the research of pathogenic bacteria, and be able to develop research utilizing these techniques.
項目 内容 授業外指示 授業記録
A B C D E F
第1回 Methods for handling pathogenic bacteria① Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第2回 Methods for handling pathogenic bacteria② Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第3回 Methods for handling pathogenic bacteria③ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【あり】 -----
第4回 Cell culture methods① Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第5回 Cell culture methods② Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第6回 Cell culture methods③ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【あり】 -----
第7回 Protozoan cells culture method① Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第8回 Protozoan cells culture method② Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第9回 Protozoan cells culture method③ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【あり】 -----
第10回 Basics methods of infection experiments① Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第11回 Basics methods of infection experiments② Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第12回 Basics methods of infection experiments③ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) ----- ----- -----
第13回 Basics methods of infection experiments④ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第14回 Basics methods of infection experiments⑤ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【あり】 -----
第15回 Applied methods of infection experiments① Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第16回 Applied methods of infection experiments② Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第17回 Applied methods of infection experiments③ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第18回 Applied methods of infection experiments④ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第19回 Applied methods of infection experiments⑤ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【あり】 -----
第20回 Genetic analysis methods① Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第21回 Genetic analysis methods② Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第22回 Genetic analysis methods③ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第23回 Genetic analysis methods④ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第24回 Genetic analysis methods⑤ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【あり】 -----
第25回 Molecular biological analysis methods① Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第26回 Molecular biological analysis methods② Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第27回 Molecular biological analysis methods③ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第28回 Molecular biological analysis methods④ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【多】(授業時間の50%超) 【少】(授業時間の15%未満) ----- -----
第29回 Molecular biological analysis methods⑤ Learning experimental techniques by actually working in the laboratory. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【あり】 -----
第30回 Summary and Discussion Comprehensive summary. Nothing 【中】(授業時間の15%〜50%) 【少】(授業時間の15%未満) 【少】(授業時間の15%未満) 【中】(授業時間の15%〜50%) 【あり】 -----
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注 
①A〜Fのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
【E:振り返り】、【F:宿題】
②【多】、【中】、【少】は授業時間内におけるALが占める時間の割合を指しています。
【多】:授業時間の50%超、【中】:授業時間の15%〜50%、【少】:授業時間の15%未満。「振り返り」と「宿題」については該当する場合に【あり】と表示されます。
成績評価法
【全体】
Comprehensive evaluation based on the attendance status and the report after the attendance.
【観点別】
知識・理解思考・判断関心・意欲態度技能・表現その他評価割合(%)JABEE収集資料
定期試験(中間・期末試験) --- --- --- --- --- --- --- ---
小テスト・授業内レポート --- --- --- --- --- --- --- ---
宿題・授業外レポート --- --- --- --- --- 30% ---
授業態度・授業への参加度 --- 70% ---
受講者の発表(プレゼン)・授業内での制作作品 --- --- --- --- --- --- --- ---
演習 --- --- --- --- --- --- --- ---
出席 --- --- --- --- --- --- 欠格条件 ---
その他 --- --- --- --- --- --- --- ---
教科書にかかわる情報
備考
参考書にかかわる情報
備考
メッセージ
キーワード
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 飢餓をゼロに
  • すべての人に健康と福祉を
  • 安全な水とトイレをみんなに
  • Life on land
  • パートナーシップで目標を達成しよう
(飢餓)飢餓を終わらせ、食料安全保障及び栄養改善を実現し、持続可能な農業を促進する。
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。
(水・衛生)すべての人々の水と衛生の利用可能性と持続可能な管理を確保する。
(陸上資源)陸域生態系の保護、回復、持続可能な利用の推進、持続可能な森林の経営、砂漠化への対処、ならびに土地の劣化の阻止・回復及び生物多様性の損失を阻止する。
(平和)持続可能な開発のための平和で包摂的な社会を促進し、すべての人々に司法へのアクセスを提供し、あらゆるレベルにおいて効果的で説明責任のある包摂的な制度を構築する。
関連科目
連絡先
Kenta Watanabe, E-mail: kwata@yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Anytime

ページの先頭へ