タイトル

開講年度 開講学部等
2025 大学院技術経営研究科
開講学期 曜日時限 授業形態 AL(アクティブ・ラーニング)ポイント
後期前半 金1~4 講義 3.0
時間割番号 科目名[英文名] 使用言語 単位数
8062100006 企業戦略特論[Corporate Strategy Theory] 日本語 2
担当教員(責任)[ローマ字表記] メディア授業
稲葉 和也[INABA Kazuya]
担当教員[ローマ字表記]
稲葉 和也 [INABA Kazuya]
特定科目区分   対象学生 秋入学者クラス 対象年次  
ディプロマ・ポリシーに関わる項目 カリキュラムマップ(授業科目とDPとの対応関係はこちらから閲覧できます)
授業の目的と概要
This subject aims to acquire the knowledge whole about necessary management strategy theories for learning management of technology, and especially, technical terms related to business administration, necessary management analyses for participating in discussion, and understanding of framework for strategy plans. So, this lecture will focus on the field of "Business administration", "Marketing", and "Finance" from the contents generally lectured in MBA, not limiting to the management strategy theories, which seem to be important for management of technology. It is a purpose to promote the study of the other major subjects efficiently and effectively.
授業の到達目標
You understand the knowledge about management strategies and can work on strategy plans. In this lecture, you actively participate in discussions.
(1) You can explain frameworks of opportunities and threats in external environment.
You can explain frameworks of strengths and weaknesses in internal environment.
(2) You can plan strategies by using corporate strategy theory
(3) You can work on R&D and business administration under a sense of executing strategies.
(4) You must study contents of lecture previously and participate actively in discussions.
授業計画
【全体】
You study the text that Barney, Jay B. "Gaining and sustaining competitive advantage" 4th ed., Pearson Education, Inc., 2011. In this lecture, I explain the contents about this book. You participate in discussions. (DP1,2,3,4)
項目 内容 授業時間外学習 備考
第1回 The strategic management process The definition of strategy Homework, more than 4 hours
第2回 Emergent strategies The definition of performance Homework, more than 4 hours
第3回 Firm performance and competitive advantage Firm performance and competitive advantage Homework, more than 4 hours
第4回 Measuring competitive advantage Measuring competitive advantage Homework, more than 4 hours
第5回 The structure conduct performance model The structure conduct performance model Homework, more than 4 hours
第6回 The five forces model of environmental threats The five forces model of environmental threats Homework, more than 4 hours
第7回 Environmental threats as opportunities Environmental threats as opportunities Homework, more than 4 hours
第8回 Opportunities and industry structure Opportunities and industry structure Homework, more than 4 hours
第9回 Traditional reseach on firm strengths weaknesses Traditional reseach on firm strengths weaknesses Homework, more than 4 hours
第10回 Applying the VRIO framework Applying the VRIO framework Homework, more than 4 hours
第11回 Implications of the Resource based view Implications of the Resource based view Homework, more than 4 hours
第12回 The economic value of cost leadership The economic value of cost leadership Homework, more than 4 hours
第13回 Cost leadership and sustained competitive advantage Cost leadership and sustained competitive advantage Homework, more than 4 hours
第14回 The economic value of product differentiation The economic value of product differentiation Homework, more than 4 hours
第15回 Product differentiation and sustained competitive advantage Product differentiation and sustained competitive advantage Homework, more than 4 hours
※AL(アクティブ・ラーニング)欄に関する注
・授業全体で、AL(アクティブ・ラーニング)が占める時間の割合を、それぞれの項目ごとに示しています。
・A〜Dのアルファベットは、以下の学修形態を指しています。
【A:グループワーク】、【B:ディスカッション・ディベート】、【C:フィールドワーク(実験・実習、演習を含む)】、【D:プレゼンテーション】
A: --% B: 30% C: --% D: --%
成績評価法
report 70%
教科書にかかわる情報
教科書 書名 『企業戦略論【上】基本編-競争優位の構築と持続-』 ISBN 9784478374528
著者名 ジェイ・B・バーニー 出版社 ダイヤモンド社 出版年 2003
教科書 書名 『企業戦略論【中】事業戦略編-競争優位の構築と持続-』 ISBN 4478374538
著者名 ジェイ・B・バーニー 出版社 ダイヤモンド社 出版年 2003
教科書 書名 『企業戦略論【下】全社戦略編-競争優位の構築と持続-』 ISBN 4478374546
著者名 ジェイ・B・バーニー 出版社 ダイヤモンド社 出版年 2003
教科書 書名 『わかりやすいマーケティング戦略』 ISBN 4641120862
著者名 沼上幹 出版社 株式会社有斐閣 出版年 2000
教科書 書名 Gaining and Sustaining Competitive Advantage ISBN 9780136120926
著者名 Jay B. Barney 出版社 Pearson Education LTD. 出版年 2007
備考
参考書にかかわる情報
備考
メッセージ
Please ask me your questions when you have them.
キーワード
Emergent strategies, The structure conduct performance model, The five forces model, the VRIO framework, Resource based view, Cost leadership, Product differentiation
持続可能な開発目標(SDGs)

  • 働きがいも経済成長も
  • 産業と技術革新の基盤をつくろう
(経済成長と雇用)包摂的かつ持続可能な経済成長及びすべての人々の完全かつ生産的な雇用と働きがいのある人間らしい雇用(ディーセント・ワーク)を促進する。
(インフラ、産業化、イノベーション)強靱(レジリエント)なインフラ構築、包摂的かつ持続可能な産業化の促進及びイノベーションの推進を図る。
関連科目
履修条件
連絡先
e-mail:inaba@yamaguchi-u.ac.jp
オフィスアワー
Friday, 14:00-16:00

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